Hej!
Jag sitter i mitt hus i Ganh Do i Vietnam och har tillbringat nästan hela eftermiddgen med att kolla på olika inredningsstilar i en massa album. Det som slår mig är att ALLA jag varit in och tittat på går i svart/vitt och ev en annan färg som tex rött eller grått.OK, det är snyggt men sååå opersonligt. Det ser ut som utställnings hem eller hem från IKEA katalogen. Inte som om någon bor och lever där.
Är detta kanske en generations grej?? Jag är född -50 och de flesta som visat sina hem är mellan 30 och 40 år ???Finns det ingen som har ett hem med färg och form att visa och inte bara en massa sterila saker i svart och vitt???
Måste alla väggar och rum vara vita ???
Jag skulle vilja få hjälp med att inreda vårt 1 1/2 plans hus som är byggt -55. Det ska vara mysigt och man ska känna sig välkommen när man kommer till oss -- inte som om man kommer till ett utställningshem där allting är svart /vitt.
Hoppas det finns någon som har några förslag.
Hälsn. Yvonne
Selina, 2009-05-06
vet du yvonne, jag tror det dels är "en generationsgrej" som du uttrycker det och dels så är faktiskt smaken olika.. ngt som känns hemtrevligt och välkomnande för dig kanske känns rörigt och plåttrigt för ngn annan och det som är stelt och kalt för dig kanske är rogivande och välkomnande för en annan... men visst är det bra att du nu tycker att de flesta hemmen är operonliga osv, då får ju Du möjligheten att skapa ngt unikt och väldigt personligt som du sen kan inpirera andra med här på styleroom! Och om du tittar lite till här inne så ska du får se an massa hem som inte är vita, svarta...tex Akire (sök på "medlemmar")... ser fram mot att få se ditt hem sen! lycka till!
limpan, 2009-05-08
Varför är det opersonligt för det är vitt? Man gör det personligt med inredningen, snygga golv, mattor, stolar, lampor osv. Förstår inte folk som måste ha rött, rosa, gult, grönt med 57 lampor och 32 tavlor för att det ska vara personligt. Gör det i din stil så är det personligt.
yvonne-50, 2009-05-08
Kombinationen svart/vitt tycks vara inne nu. Jag menar att det är inte särskilt intressant att komma in i det ena svart/vita hemmet efter det andra. De liknar varandra allihop.
Enbart vitt kan man variera med många olika stilar och färger men just kombinationen svart/vitt tycker jag är "hård och tråkig". En "färg" som egentligen inte är någon färg och en färg som är alla färger tillsammans. Två ytterligheter - två skarpa kontraster.
Tycker personligen att lite inslag av trä, lite natur-och jordnära färger och en accentfärg skulle mjuka upp intrycket.
Alla hemmen jag tittat på i albumen är fantastiskt vackra, välskötta och välplanerade.
Men jag saknar "livet" och "känslan".
camilla08, 2009-05-08
visst det är en trendgrej och en generationsgrej ser det hos min sambos lillebor som är född 1983. vissa rum och grejer kan vara snyggt och fräscht men det gör att många som har en helt annan stil ett underläge gentemot detta trendiga och populära.
yvonne-50, 2009-05-08
Det är inte lätt att hitta en inredningsstil. Man måste ta hänsyn till huset(ålder och stil), familjen och inte minst måste man bestämma sig för vad man tycker om. Ibland är det sista det svåraste Eftersom det skiftar hela tiden.
Alla hem jag varit in och tittat på är fantastiska -förstår inte hur det funnits tid och inspiration att färdigställa allt.
Själv bor jag i en liten by i Norrlands inland där närmaste stora stad är 24 mil bort. Det är inte lätt att få inspiration eller gå och kika i affärer. Ikéa finns 50 mil bort.Nåja, slut med gnäll!!!
Jag är intresserad av Feng Shui och skulle aldrig välja kombinationen svart/vitt i mitt hem. Jag kan visst respektera att många (det verkar vara en trend just nu)väljer svart/vitt. Det är väldigt enkelt att hitta inredningsdetaljer. Två hårda kontrastfärger - inga nyanser.
Personligen skulle vila ha ett varmt träslag, jordnära och naturliga färger, en accentfärg kanske. Inte mer än 3-4 färger genomgående i huset.
Jag kan tillägga att jag ännu inte bestämt mig för eller hittat min stil. Mitt hus i Sverige är byggt 1955 och är ett 1 1/2 plans hus. Vi köpte det efter att vår villa brunnit ner till grunden 2001.
Jag är tacksam för tips.
sofieshus, 2009-05-08
Skandinavisk minimalism = vitt. Vi har, många här inne, växt upp i en annan generation och eftersom det mesta utvecklas (till det bättre) så ser jag inte negativt på ett vitt hem och vit och svart inredning. Vad DU kallar opersonligt, är ju personligt för en annan. Det beror ju på hur man ser det och hur mycket man bryr sig om hur ANDRA inreder och tycker om, ellerhur? :)
limpan, 2009-05-09
Minimalism har funnits med väldigt länge, titta på Arne Jacobsens och Eero saarinens möbler och byggnader, för att inte tala om Eames, deras hus hade bl.a. vitt golv i vardagsrummet och ganska enkelt inrett. Det är ju en fråga om tycke och smak helt enkelt, men det är fler och fler som blir intresserad av inredning och är väl också därför det dyker upp mer minimalistiskt då vi skandinaver är kända för det. Jag skulle ärligt tala spy om jag var tvungen att leva med en massa krims-krams, färgade väggar och tråkiga möbler.
sofieshus, 2009-05-09
Jag hade inte uttryckt mig bättre själv än föregående talare!
yvonne-50, 2009-05-10
Jag tycker också om minimalism och fria yttor. Det ger ett rent, fräscht och lugnt intryck.Det finns inget värre än en massa grejer staplade på varandra och bokhyllor fulla med krimskrams. Vad gäller en massa lampor håller jag också med dig. Däremot älskar jag tavlor. Tyvärr har jag inte så mycket plats för tavlor på mina väggar. Jag gillar att ha flera tavlor tillsammans så de bildar en grupp.
Jag håller fullständigt med dig när det gäller antalet färger också, inget plotter av en massa olika kulörer utan ett fåtal blanserade och varma färger.
I grund och botten är vi nog ganska överens (med undantag för svart/vitt).
Jag har en EFTERLYSNING:
Jag letar efter en svart katt köpt på sk ljusparty hos Partylite. Den har gula ögon, håller svansen rakt upp och plats för ett värmeljus(votivljus) på ryggen.
Är det någon som vill sälja den till mig???
sofieshus, 2009-05-11
Ett ganska oklokt svar från en person med ett hem i övervägande svartvita kulörer, om du frågar mig.