Vi ska tapetsera om hallen och då kommer inte skohyllan och hatthyllan från Ikea passa in. Är antikbetsad furu, Leksvik. Vill inte gärna byta heller eftersom jag gillar dom, så jag funderar på att måla dom, och spraymåla korgarna vi har till. Sambon är skeptisk, tror att färgen kommer släppa vid dagligt slitage, men på något sätt borde det väl gå? Jag är lite rudis på målning, så snälla, tipsa mig! Vad ska jag använda för sorts färg, vad ska jag tänka på osv...
Tola, 2009-08-30
Jag är inte heller någon mästare på målning. Men jag tror att det är vanlig snickerifärg som kan användas. Den funkar ju till stolar osv. Vill man ha en ännu tåligare yta borde man kunna använda golvfärg. Lycka till!
chihuahua, 2009-08-31
Jag har målat om precis samma möbler i halvblank svart lackfärg och det vart super bra.
chihuahua, 2009-08-31
här kommer en bild också.....
Rebeccas.se, 2009-08-31
Jag läste på färgburkarna på Biltema, och det stod rätt bra instruktioner, om än rätt komplicerat med att tunna ut snickerigrunden med lacknafta etc.
Chihuahua: Jättesnyggt! Hur gick du tillväga? Köpte du vita korgar, eller har du spraymålat dom?
chihuahua, 2009-08-31
Hej
Jag har sprayat korgarna med,de är köpta på ikea.
Jag använde målartvätt sen var det bara att måla på.
Jag fick hjälp på bauhaus med att välja rätt färg. målade två lager sen var det klart.
Rebeccas.se, 2009-08-31
Det var ju inte så avancerat. Hur har det hållt färgen sedan dess, var det länge sen? Korgarna då, vad hade du för sorts sprayfärg, verkar de hålla färgen?
chihuahua, 2009-08-31
Tycker att det håller bra fick något litet märke men det var bara att bättra på med färgen som var över.
Man kan även lägga ett lager klarlack på för extra skydd.
Sprayfärgen var någon billig jag köpte på gekås ullared. Men det går med vilken som en halvblank ger lite mer liv åt sakerna.
Jag har även målat ett gammalt lackbord på samma sätt, har också hållt jätte bra. Lite färg kan göra mycket, jag har målat massor med grejer.
Rebeccas.se, 2009-08-31
Tack för tipsen, jag ska nog våga mig på att måla jag med. :)