Jag och min familj bor i en hyresrätt på ca 83 kvm. Hur man än fixar och donar är det som man ändå inte får till det här hemma:o(
Jag älskar den lantliga inredningen, mycket vitt och grått mycket shabby chic.
Nån här som har samma bekymmer.
Kanske nån som kan ge tipps och råd hur jag ska göra?
Velouria, 2010-03-18
Har du koll på om hyresvärden låter dig ändra något på egen hand? För om du är villig att lägga lite pengar på att fixa i lägenheten är det en lösning. Nu menar jag inga stora summor, men att kunna måla väggarna och liknande.
AnnaH, 2010-03-18
Vad är det du vill göra? Är det bara tapetsera / måla så är det inget problem om du kan tänka dig att kosta på det själv. Du har vissa rättigheter som hyresgäst, bl a att tapetsera eller måla väggarna men det ska göras fackmannamässigt och så pass neutralt att andra hyresgäster kan acceptera det. Annat kan vara okej om man kommer överens med hyresvärden eller om man är villig att återställa lägenheten vid avflytt vilket i regel inte innebär att man behöver betala helt ny tapetsering eftersom avdrag ska göras för det slitage som skulle ha blivit under de år som gått sedan förra tapetseringen värden stod för. Måla lister har du också rätt att göra. Är golven i dåligt skick kan du höra med världen när de ska bytas och om du kan skynda på det på något sätt. Panel får man för övrigt också sätta upp som hyresgäst men jag tror det bara gäller hall och kök. Kan kanske vara något för dig som gillar den lantliga stilen.
Kolla vilka rättigheter du har, exempelvis med hyresgästföreningen, och prata sedan med värden. Hur mycket du sedan vill kosta på din hyresrätt får du förstås fundera över. Vissa vill inte kosta på något alls eftersom de inte får igen pengarna de lagt ut. Personligen resonerar jag som så att jag gärna kostar på lite i en lägenhet jag tänkt bo ett längre tag i. Precis som jag tycker det ärvärt att lägga lite extra pengar på god mat och resor tycker jag också det är värt att lägga lite pengar på att öka trivseln i mitt hem, även om jag inte får igen pengarna för något av det.
anna1978, 2010-03-18
Hej och tack för alla fina tipps. Ja det är mycket jag vill göra här hemma. Allt från inredningsdetaljer osv.
Min sambo har satt upp 2 st öppna hyllplan i köket så där håller jag på att fixa o dona.
Till vår/sommar ska jag måla om våra möbler i vitt och grått.
Ingenting är omöjligt får jag ändå tänka.
Önskar bara att det fanns mer tipps om inredning för oss som bor i lägenhet som i mitt fall.
Det mesta är ju bara om hus osv.
Mvh Anna
Velouria, 2010-03-18
Tänk på din lägenhet som ett enplanshus, det är inte så otroligt stora skillnader ändå på att inreda rum i hus eller lägenhet. Utgå från de förutsättningar du har och jobba efter det. Snöa inte in dig så mycket på att det är en hyreslägenhet, det är en större utmaning, men inte helt omöjligt för det.
Och som sagt, kolla upp vad du får göra med just din lägenhet för din hyresvärd. Bara en sån sak som att få ny färg på väggarna gör väldigt mycket.