Har just nu världens snyggaste färg på vårt hus nämligen...tadaa.. mintgrönt.
Ska göra en utbyggnad och byta panel på hela huset och vill inte veta av denna vedervärdiga gröna färg så självklart ska vi inte ha samma kulör när panelen är bytt men kan inte bestämma vilken färg det ska bli.
Älskar vita hus, lite romantiska med snickarglädje och söta glasverandor. Lite i den stilen hade vi tänkt att tillbyggnaden skulle bli, men vi har väldiga problem med algpåväxt eller vad det är här och varenda liten svart prick syns ju så väl på ett ljust hus (om man inte tvättar hela huset ett par gånger/år vilket inte känns lockande alls)
Alternativ nr 2 är att måla huset mörkgrått och göra utbyggnaden lite modernare vilket också kan vara fint och då slipper man ju ångest över att fasaden ser skabbig ut för algerna syns ju inte lika väl på mörk fasad även om de finns där.
Vet att det är gjort test på färger som är bättre och sämre, men det känns inte roligt att måla ett helt hus vitt och sedan få göra om det efter ett par år för att man inte står ut med skiten...
Ni som har vita hus som inte fått problem med svarta fläckar på fasaden, vilken färg har ni använt?
Och ni med vita hus, med samma algproblem som vi, vilken färg har ni målat med.
hemmahososs, 2010-07-30
Åh detta har vi ständig diskussion om hemma.
Vi hade ett ljusgult putsat hus som vi putsade om grått och målade grunden svart.
Mannen vill att vi målar om det vitt då ena sidan inte blev 100 %.
Men jag vill inte ha det vitt då det blir så smutsigt.
Vita hus är snygga när de är VITA men usch att måla dem. För det lär ju behövas lite oftare än ett grått hus.
Så jag röstar på grått :)
Rodavillan, 2010-08-06
Tycker definitivt att ni ska måla huset mörkgrått med vita knutar och fönsterfoder i högblank färg, då är det lätt att torka av dem när algpåväxten kommer !!
Mörkgrått är jättefint (vitt är också fint) och skulle vilja ha det själv men vårt hus är inte i behov av ommålning än :( men jag ska måla om alla fönsterfoder och dörrar iallafall för jag avskyr som vi har det nu och det är rött trähus med SVARTA foder och dörrar och det är inte snyggt (det var förra ägaren som målat så) kanske för att han tyckte det var snyggt eller så var det för att slippa se algpåväxten!!??
Vi har planer på att när det blir dags att måla om hela huset då ska vi måla huset MÖRKGRÅTT (om ca 4-5 år).
Jag har läst att dagens färger är väldigt mycket sämre än för x antal år sen för att de tagit bort miljöfarliga "ingredienser" och visst vill man tänka på miljön men hur kul är det när algerna kommer efter ett par år??
Kolla i "Gelan 79" album och bild nr 48 så får du se vad fint det är med grått och visa din man så kommer han säkert att tycka om det han också, det gjorde min iallafall!!
Lycka till!!