Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Sömnad och broderi

neppy_cancelled_7741

neppy_cancelled_7741 SE

Publicerat för over 14 years sen
Följ

Sömnad och broderi är något som verkar bli mer och mer populärt igen. Ikea har exempelvis lanserat några moderna kuddar med inspiration från gammaldags brodyr.
Själv är jag väldigt tacksam över att ha en mor som utbildade sig inom textil och hade ett stort intresse för brodyr av olika slag. Vi har massvis med textilier i olika landskapssömnader i familjen.

Det skulle vara kul och se om ni har några fina arvegods eller secondhandfynd där ute, eller något ni själva broderat. Kanske det finns någon som kan hjälpa till och identifiera några av sömnaderna också?

Eller har ni några tips och bilder på några moderna nytappningar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Broderi

Bild nedan: två kuddar från IKEA, samt en icke-landskaps-sömnad från min mor.

lantislygdman

lantislygdman, 2010-10-05

Absolut kan broderier vara ett läckert inslag i modern inredning, och precis som neppy säjer kommer det mer och mer av broderier i nytappning! Jag vill som vanligt slå ett slag för loppis och second hand........Ge er ut på en runda och sök efter broderier, bonader, dukar mm, som kan tänkas passa in i er inredning. Det finns nått för alla stilar vill jag lova... :)

Här är en bild på Anundjösömmen som neppy nämde. Jag som är född och bor i Anundjö, stöter på denna sömnad lite nu och då. I högstadiet var det obligatoriskt att brodera en duk i anundsjösöm. Den här duken har jag fått av en gammal tant som jag sköter om i hemtjänsten.

Anundjösömmen är vanligast med röd tråd, men just den här duken är broderad i gråton. Passar utmärkt till dagens inredningsstil tycker jag......

lantislygdman

Här kommer ytterligare en bild på ett broderat mästerverk! Även denna duk har jag fått av en tant som jag skött om i hemtjänsten. Jag blir rörd när jag tänker på hur många timmars jobb som är lagt ner på denna duk......till och med hemvirkad spets runt omkring! Kan nämna att duken såklart är lika fin på baksidan som framsidan........gamla tanter var noggranna av sig må jag säja!

Visst är duken pampig?? Och kan mycket väl passa in i modern stil eller vad tycker ni?

lantislygdman

Neppy:
Du har säkert rätt i att rödbetan bidrog till att de flesta broderier förr var vanligast i rött.

Jag blev intresserad av blekingesömmen efter att ha sett din fina bild. Surfade runt lite och fick se några riktigt härliga broderier. Blekingesömmen ser mer exklusiv och pampig ut än anundsjösömmen. Men, alla sorter har ju sin charm.

Här är en närbild på min stora broderade duk. Synd bara att man aldrig vågar använda den. Jag måste skärpa till mig och börja ta fram den fina duken ibland . För i garderoben gör den ju ingen lycklig......

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Produced by Rooms Media AB

Copyright © StyleRoom 2007–2025

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons