Jag måste bara dela med mig av denna upptäckt om hur man får bort vattenfläckar på t.ex ett bord i lackat trä. Mitt soffbord i mörk mahogny var helt förstört efter år av slarv med glasunderlägg.
Så här gör du:
Ta fram strykjärnet, placera en duk, Tshirt eller örngott mellan järnet och bordet. Stryk sedan bestämt på området med fläcken under ca 10 sekunder. Värme = medelhög.
Alla fläckarna försvann! Även de som satt riktigt djupt, det krävde bara lite fler omgångar med strykjärnet.
Lycka till!
druvs, 2010-10-07
oj det ska jag säga till min mormor! :) tack så mycket för tipset.. :)
goldmarpersson, 2015-01-13
Tack för tipset. Det funkade perfekt. Fläckarna på soffbordet försvann helt efter ett par vändor med strykjärnet. Mycket bra tipps
godhatesfags, 2016-06-19
Superbra tips, fungerade perfekt! Fick stryka lite längre bara.
nyfrälst, 2016-08-22
Mycket bra tips! Hade testat att putsa bort de vita fläckarna med flytande rubbing avsedd för bil men det hjälpte inte. En kökshandduk mellan bord och Rowentajärnet fick mitt Ulferts Libro i körsbärsbets att bli som nytt igen. Tack Therese!
Mia, 2016-08-24
Måste det vara lackad yta? Jag har ett oljat ekbord där vattenringar kommer fram lite här och var...
goldmarpersson, svarade 2016-08-26
Jag tror inte att det fungerar på oljat. Det är nog lacken som löses upp av värmen från järnet.
Mrwall, 2016-09-04
Måla bordet vitt och använd denna dekoren -> http://mrwall.se/index.php?route=product/product&product_id=188
Fungerar alltid för bra styling, trevlig helg!
kejohansson, 2019-06-20
Mirakulöst bra tips. Strykjärn och t-shirt fungerade 100%igt på vårt lackade bord i ljus bok. Klart mer prisvärt än en omlackering.
Gudrun, 2020-07-05
Tack för tipset. Lätt som en plätt o bordet ser ut som nytt.
Pia, 2021-02-08
Helt fantastiskt!!!! Soffbordet som vi dömt ut blev som nytt igen. TACK Therese för detta underbara tips, nu behöver jag inte dölja bordet med en duk längre!
Nils-Olof Kronvall, 2021-11-30
Helt perfekt fick kaffefläckar på mitt mahognybord,ca 10-12 sekunder med medelvärme på strykjärnet sedan var fläckarna borta..Fantastiskt...