Kikat runt massor här inne på SR för att hämta inspiration till vårt blivande barnrum till sonen. Sett sååå mkt fint och är glad att jag hittat den här sidan. Otroligt många bra idéer och mysiga barnrum.
MEN tycker även det är så många barnrum som inte är inrett för barn (egentligen).
Mitt bland alla fina färgval och prylar, sitter hyllor långt upp på väggen dit barnen inte når.
Tavellister för böcker är bra för att det gör böckerna synliga och greppvänliga, men dessa sitter allt som oftast oxå högt upp, ur en vuxens perspektiv.
Dyra designgrejer på nån hylla långt upp, dit barnen inte når och säkerligen aldrig kommer leka med grejerna (om ens bry sig om dem).
Känns lite som att vissa rum mer är inrett av och för föräldrarna och inte för barnen. Att ha ett snyggt rum o visa upp.
Själv tycker jag att ett barnrum ska vara praktiskt. Det ska va lätt för barnen att kunna ta saker själva, att kunna se vad som finns o leka med så att dem blir inspirerade och lättare kan använda sin fantasi och kreativitet. Att dem når sina saker gör att dem känner att dem kan själva.
Någon annan som uppmärksammat detta eller är jag överpedagogisk?
ajan, 2011-03-09
Vi ska också inreda barnrum till vår dotter snart när vi flyttar.
Jag blandar gärna rosa och orange!! Gillar färger och speciellt i barnrummet vill jag ha det. Känner att det liksom ska vara inspirerande för henne att vara där inne. Iallafall ska det vara mysigt,roligt och barnvänligt.
Håller med om könsrollerna, varför är det så farligt att ha rosa till en pojke? Det är så provocerande... Jag tycker rosa och lia är härliga färger och skulle gärna inreda en pojke med det eller i det!
Tror att vi vuxna behöver släppa lite på "hur det ska vara" och känna efter hur vi vill att det ska vara och hur barnen vill att det ska vara. Kanske stanna upp och fundera på vad det är vi missar i jakten på den perfekta ytan.
Kanske behöver få vara lite galet ibland, kanske behöver få blanda orange och rosa ibland.. kanske ska ha prickiga köksluckor eller rita en sträckgubbe på väggen! kanske jag överdriver, men jag bara måste ibland. Måste få älska det operfekta! (kanske kom ifrån ämnen lite, sorry för det)
Sessilou, 2011-03-09
Håller absolut med er i era åsikter kring hur många befäster de traditionella könsrollerna genom att vidhålla vad som anses vara flickigt och pojkigt, och här i form av färg och form i barnrummen. Tråkigt...och särskilt nu när genusdebatten är het och det jobbas på alla håll och kanter med att få bort stereoptypa könsroller.
Pamilla, 2011-03-10
Håller med ovanstående inlägg i den här tråden. Det gäller ju inte bara inredning och barnrum utan även barns kläder och andra prylar. Varför måste allt vara så könssterotypt? Trist. Det är ju bara vi vuxna som ser till att sortera in barnen i de facken också. Min 3-årige son har alltid älskat rosa, glitter och paljetter. Det kan man väl förstå! För vem vill ha tråkiga bruna/mörkggröna/mörkblå/svarta/beige kläder när man kan få färgglada härliga kläder som oftast är till för flickor?
Detsamma kan ju gälla inredning även om jag tycker att många barnrum jag sett här inte känts mörka eller murriga. Kanske ligger i tiden också, att det ska vara ljust. Även om man väljer "pojkiga" färger.
Tänker också ofta när jag ser så fina barnrum och alla dessa barnkök! Helt underbara och skulle gärna ha det till mina pojkar. Men... jag vet också att de inte är så duktiga på att vara rädda om saker eller att hålla ordning. Så på något sätt känns det lite ogjort att anstränga sig så för att piffa och ha en massa dekorativa småsaker framme. De är helt enkelt för små. (3 och 1½).
Håller med om att barnrum ska vara praktiska och det ska vara lätt för barnen att nå sina saker. Samtidigt kan det finnas en poäng med att ha nån hylla högre upp. Dit ett äldre barn kan nå (kanske med en pall eller så) och få ha sina saker ifred från ett yngre syskon t.ex. Sen har vi leksaker här hemma som barnen vet finns på hyllor högre upp och som tas fram under överinseende av vuxen. Typ pysselgrejor, pärlor, saxar, tuschpennor mm. Barn är så olika också och mina (eller åtminstone den minste) klarar inte att hantera det helt fritt.
Sessilou, 2011-03-13
Pamilla: Absolut, visst e det bra med höga hyllor dit barnen inte når, det finns ju självklart sådant de inte själva kan ta fram o leka med utan behöver en vuxen med sig, precis som du skriver.
Ja visst finns det så många fina barnkök.....folk är verkligen påhittiga och det är ett bra forum att hämta inspiration ifrån. Men som du skriver, barn är olika och visst spelar ålder roll oxå. Små barn har inte lärt sig att leka på det sättet vi vuxna kanske önskar.
Man får vara beredd på att leksaker slits med hälsan!
Min son e bara 18 månader och fick ett litet ikea-kök i julklapp. De pyttesmå gulliga spagettislevarna och stekspadarna har jag tex satt i en gammal teburk. Jättebra idé tänkte jag...men tror du dem får vara kvar i den så länge? haha....dem ligger mest någon annanstans. det roligaste e ju inte att leka att dem är stekspadar....det roligaste är att dem skramlar så fint när han slänger dem i golvet!! Barn är underbara*S*