Hej
Har två killar 4 och 2 år gamla och ska precis inreda deras rum lagom tills de fyller år.
Tycker att det är jätte svårt att få till en helhet och vet inte riktigt var jag ska börja. Ska jag inreda och placera de stora möblerna först och sen välja tapet/färg eller väljer man tapeter/färg först?
Nästa problem är att det finns så mycket fint och jag har svårt att välja bort. Ska man verkligen hålla sig till ett tema eller kan man kombinera utan att det ser rörigt ut?
Killarna är helt tokiga i bilar men alla bilinspirerade tapeter tycker jag ser lite sjabbiga ut någon som har tips?
Själv gillar jag sandbergs kaj, kasper och dino gillar även Intrades Safari och Dotted Tree hur kombinera på ett snyggt sätt? som min man säger det är ju inte bara vi som ska tycka att det är snyggt, barnen ska ju gilla det och det ska locka och inspirera till lek och fantasi. Hjälp det här är supersvårt.
Tar tacksam emot hjälp.
Rummen är i bredd 2.6 och längd 4,20 sen kommer det ju fönster och dörr.
joma, 2011-09-13
Hej Mayada
Att hålla sig till ett tema i ett barnrum känns som nåt för folk som har kollat för mycket på "Extrem home makeover". Bland det viktigaste i ett barnrum är att det är lätt att förändra och med ett och samma tema blir det ju inte lättare.
Ofta hör man att vita väggar är att föredra för att det inte ska se rörigt ut då leksaker mm har så många färger. Jag tycker tvärtom. En mörkare kulör gör att allt stök inte sticker lika mycket i ögonen.
Biltapeter häller jag med om att känns sjabbigt. Ett bilcollage är en bättre idé. Finns ju massa olika sätt att göra det på. Nya bilder eller affisher från gamla biltidningar. Rakt på väggen, i en stor ram eller kanske tapetsera en hel dörr med bilbilder.
Jag tycker inte man behöver ha barntapeter i barnrum. Jag tycker det är bättre att satsa på en snygg mönstrad tapet och om man vill ha motiv på väggarna så kan man ju köpa barntextiler som ofta är snyggare än tapeterna.
Viktigt att tänka på med ett barnrum är att inte inreda det för en liten vuxen utan för ett barn. Möblera inte allt utmed väggarna, våga vara opraktisk, skapa mysiga krypin, hemliga kojor limma fast leksaker på väggarna mm. Ha en stor mjuk matta på golvet och en massa kuddar så att du får det bekvämt när du är med och leker. Möblera om om det inte känns rätt.
När du sätter upp saker på väggarna(tavlor hyllor mm) tänk på höjden och att det är barnen som ska använda och se på sakerna.
Belysning är ju som i alla andra rum väldigt viktigt. Se till att ha många ljuskällor.
Lycka till