Hej!
Jag ska flytta från 38 kvm till 75 kvm om 3 veckor. Det ska bli härligt att få lite svängrum...
Jag har beslutat mig för att satsa på inredning mest i vitt i sk. shabby chic stil. Har läst lite i böcker och på nätet om detta och tror att det kommer passa mig.
När jag flyttar in är lägenheten tapetserad i stark aprikos och terra cotta i alla rum. Det passar ju förstås inte alls. Någon som har ett förslag på vad jag kan byta till?
Har letat möbler överallt och inte hittat så mycket snyggt gammaldags slitet i vitt. Någon som har nåt tips? Eller kanske måste jag måla själv? Vad rekomenderar ni i så fall för färg? Läste om någon som rek. oljefärg i mörk nyans först och sedan vattenlöslig färg över i vitt och sen sandpappra bort lös färg för en sliten stil. Någon som testat detta?
Letar också efter en soffa som kan passa? Några idéer? den ska bli vit om jag vågar, annars någon ljus nyans!
Jag är tacksam för alla tips och råd kring chabby shic och lantlig inredning!
MVH R-M
trebarnsmamma, 2008-09-10
Väggarna funkar oftast alldeles utmärkt att måla. En klar fördel är att använda roller och rikligt med färg. Tapeten kan börja "bubbla" sig, men går oftast tillbaka av sig självt.
Inredningsbutiker? Hmmm, köp en "Drömhem och trädgård" (tidning allts) och bläddra i. Längst bak i tidningen finns massor av tips på olika sidor med företag som säljer allt möjligt inom detta område. Har tyvärr slarvat bort min lista med en massa adresser, men lär nog skaffa mig ett nr av ovannämnda tidning för att få tag i dem igen. Annars finns det en tidning som heter "Lantliv" har jag för mig, och av namnet att döma borde det vara en hel del shabby chic i den... Lycka till i sökandet!/Åsa(72)
paxbonum, 2008-09-10
Tack för svar!
Jag sitter just här och kollar genom ett senaste nr av hem och antik och hittar en hel del intressant. Det är mest ekonomin som sätter gränser!
Jag hade tanken att rolla redan när jag kollade på lägenheten, men det var ej tillåtet enligt bovärden. Annars hade det varit en bra lösning : ) jag får ev någon tapet gratis men annars måste jag betala för tapetet. Det beror på hur det ser ut vid besiktningen av lägenheten. Så är det när man hyr en lägenhet, man får inte bestämma allt
MVH R-M
paxbonum, 2008-09-15
Hej
Har hittat en perfekt matsalsmöbel på blocket. Ska åka och kolla på den i morgon men är ganska säker på att den kommer att passa in i min lya! Hoppas bara jag inte betalar för mycket??
MVH R-M
trebarnsmamma, 2008-10-01
Tjusigt! Så - köpte du den?
Livia, 2009-02-06
Vilket fint bord!!! Vad fick du ge för det? Lycka till med nya lägenheten. Ser fram emot bilder! :-)
paxbonum, 2009-06-28
Hade missat att svara dig! Ja, jag köpte det och det kostade 2000kr. Jag är supernöjd med det. ittade det på blocket 8 min efter säljaren lagt ut det. Det blev visst ett 50 tal som hörde av sig efter mig, men jag var ju först : )
Har lagt ut ett nytt album idag! Kolla in om du har tid och lust!
MVH R-M
paxbonum, 2009-06-28
Oj, har missat att svara dig!
Ja, jag köpte det och det kostade 2000kr! Är jättenöjd med det!
MVH R-M