Min soffa är brun, vad ska jag ha för färg på kuddarna i den? Det intilliggande matrummet går i vitt, rött, grått.
Väggarna i vardagsrummet ska målas om, vet ej färg där heller. Ev ska soffan färgas om, grått hade varit snyggt, men det går tyvärr inte pga den bruna som är nu. Mörkt grå isf. Kanske går det att tvätta med klorin? Den var rosa förut, se bild.
Hjälp mig hörni, det står helt still uppe i skallen. Kom med förslag på väggfärg, soffärg, kuddfärg... Möbleringen är inte lika heller, soffan står framför fönstret och fåtöljen mot väggen som soffan står mot på bilden då de är rosa.
bettan, 2008-12-18
Eftersom matrummet går i rött, vitt och grått så skulle det ju passa bra med vita väggar och mörkgrå soffa och med matchande olika grå och röda kuddar.
Sen har jag kikat in i dina andra album oxå och ser att rött är din favoritfärg. Så då skulle jag bre på med mycket mera rött överallt och på lite större ytor dessutom t.ex en stor röd ryamatta till soffan!
Skulle absolut göra en röd fondvägg i matrummet bakom bordet oxå. Lite synd att du målade över dina dalahästar för de var kul och personliga där på väggen!
För övrigt tycker jag att du är otroligt påhittig och kreativ med gamla saker som blir som nya - det är så kul att se sånt!
Jag är också lampfreak och jag tycker precis som du att lampor kan man inte få för många av och de får gärna vara gamla bara de ser moderna ut efter lite "makeover".
Köpte själv en gammal ful lampfot med "rätt" form på Myrorna för 60 kr, målade den svart och köpte en ny transparent svart skärm på Åhléns och vips hade jag en en ny,trendig lampa till fyndpris!
Så jag gillar oxå idén med återanvändning till billig peng!
Som sagt - jättefina saker har du gjort!
MamsellZ, 2008-12-18
Först; Tack för allt beröm! Sådant glädjer och värmer! Jag älskar rött ja = ) Grått är också oerhört snyggt på soffor, men vet inte om det går att färga denna grå, beror nog lite på om det går att "avfärga" kanske. Röd matta har jag, dock ingen rya. Med två katter, en hund och en lat matte så fungerarinte rya så bra : )
Jag har sett en röd tapetsom jag älskar, med vitt mönster i, men jag vet inte varifrån, så jag letar vidare.
Jag är dock sådan att jag ändrar ganska ofta, så jag vill inte göra allt för permanenta saker här hemma.
Men, jag kanske är för feg? Jag återkommer alltid till rött...
bettan, 2008-12-19
Tja, kanske är du lite feg - eftersom din älsklingsfärg är rött och det inte direkt syns.
Och så brukar det ju vara så att färger man älskar tröttnar man inte på i första tagaet heller.
Så är det i alla fall för mig - har plommonlila på en del väggar i köket och grålila väggar i sovrummet och än har jag inte tröttnat. Fast jag tycker också det är kul att ändra ibland fast det alltid är vissa färger jag återkommer till.
Så våga mera rött tycker jag!
Kanske går det att klä om soffan?
Jag förstår också om du inte vill ha ryamatta när du har djur men vi har katt och IKEA:s "ryamatta" går bra - den är ju inte så tjock!
MamsellZ, 2008-12-20
Oooooohh inte klä om! Been there done that! Då är det värt att spara pengar och köpa ny klädsel från Bemz, eller en ny soffa.. Jag ska testa att avfärga lite baktill på en sitt kudde, fungerar det inte syns det ju inte där i alla fall.
Simzon, 2008-12-26
Behåll den bruna färgen på soffan och kör vita väggar och hela skalan brun/beige/choklad/kaffe och allt va dom färgerna heter. Kör basen lugn så kan du piffa med färg istället.
Kanske måla soff/fotöljbenen mörkare än det bruna tyget...va vet ja...
Lycka till och jag ser framemot fler bilder på förvandlingen!
FamiljenBack, 2008-12-27
Lite tips om vad jag tror skulle vara snyggt. Du gillar rött? Hm.. Soffan e brun... Måla det bruna bordet vitt, ha vitt eller beige på väggen, vita gardiner med kanske nåt rött tryck i...? Röda detaljer i rummet, vaser, krukor, rött fat på det nymalåde vita bordet. Släng någon caffelatte färgade pläd i soffan, eller varför in röd? Vitt kanske du inte vill ha då du har katt. Våga med rött och ha vitt som bas (tapet och gardin samt bordet) Soffan brun, röda detaljer!!! testa! =)
isa84, 2009-10-14
jag skulle säga vitta väggar och måla soffbenen vita.bordet tycker jag inte att du ska förstöra med färg. använd dig av plastfilm om du nu vill göra om bordet. billigt och lätt att ta bort jag är galen i plastfilm. med vit bas har du så många möjligheter. en färg som framhäver det bruna snyggt är blåt/turkost. alla färger på kuddar mattor och textiler samt prydnadssaker passar ju med vita väggar. personliga detaljer är roligast att pynta med tycker jag. önskar att jag hade vänner med stora vindar att få leta roliga saker på. gå efter din känsla.. ta en färg som gör dig glad.