Köket ska göras om. Men hur? Själva köksstommarna etc kommer att vara kvar men målas om och få nya knoppar, kakeldekor kommer ev att användas.
Jag är i valet och kvalet. Jag gillar både den mer lantliga lågmälda stilen med vita väggar, vita luckor och tex beige/vit rutiga gardiner.
Men också en helt galen blandning av färger som gör en glad.
Och hur ska jag möblera? Jag har även ett matrum och är inte i behov av matplats, men vill gärna att det finns möjlighet för barnen att sitta här med läxor eller bara som sällskap vid matlagning och att den som lagar mat ska ha någonstans att sitta om man så önskar. = ) Alla förslag mottages tacksamt!
Emelina, 2009-04-15
Åh va kul :) . . .kliar i mina fingrar, vill börja greja. Det som e kul me ett sånt här projket e ju att det kan bara bli bättre, i like! Ljusa färger ger rymd och smidigt då man kanske inte känner för att måla om luckorna varje vecka :) hihi! Nya handtag efter eget tycke. . .om man vill ha det modernt me rostfritt eller om man vill köra det lite lantliga me svart järn?
Tycker själv om när det blir lite kontrast. . och färgerna lyfter fram varandra...där det ljusa ger det fräscha och det lite mörkare ger värmen...och sen lyfta fram lite roliga detlajer i form av någon rolig gardin me mönster på eller som du va inne på en kakeldekor.
Ang. möbleringen så hade det vart kul me ett mindre bord och 2 stolar/pallar framför fönstret där bordet står mot föntret så man kan titta ut :) . . .sen kanske man kan få plats me en mysig liten soffa eller fotölj i höret eller på den väggen du har en hylla nu. . Där kan man slå sig ner å läsa en bok eller vänta på att Sockerkakan i ugnen ska bli klar :)och mysfakotorn för köket blir kanon!
Hoppas det inte blev för rörigt, hör av dig om du undrar ngt!
Lycka till :)
MamsellZ, 2009-04-15
Inte rörigt alls. Men jag måste ha förvaring på den väggen, annars kommer sopsorteringen hamna i påsar på golvet och sånt blir jag galen på. hyllan som står där nu har fyra backar med papper, kartong, plast och metall/glas. Har gärna lite mer förvaring fast lägre, den höga hyllan som står där "stänger" av direkt man komme rin i köket, det känns inte så "vänligt".
Gjorde ett nytt förslag på hur det kan se ut, jag har faktiskt två stolar och ett runt bord som kan passa om jag klär om stolarna, problemet då är ju att stolarna kommer att kännas ganska flottiga... Fläkten är inte den bästa och det går antagligen inte att byta ut i första taget. (Jag hyr).
Knittebo, 2009-04-15
köket verkar ju absolut ha potential till att bli ett riktigt fint lantligt/vitt kök. det är så snyggt när det är flera luckor på höjden! idén från bild fyra verkar väldigt vettig! :)
för övrigt, det vita skåpet du visade är nog det finaste jag sett!
lycka till!
MamsellZ, 2009-04-15
Ja visst är skåpet underbart! Tack för din kommentar, jag behöver all input jag kan få, jag är så velig själv! Just nu lutar det åt vita luckor (ja, det blir det nog hur som helst, jag orkar inte måla om luckorna varje gång jag vill byta stil *S*, shabby chic stil och beige/vit rutiga gardiner "typ". Väggarna, tja de blir antagligen målade i en beige/brun nyans. har köpt tapeter i beige med klöverblommor på, men de säljer jag nog.
jensten77, 2009-04-18
Vi har också förvaringsbekymmer, och ett av många tips jag sett är att bygga en hörnsoffa av t ex skåpsluckor. Kika runt på Ikea, de brukar göra bänkar av dubbla köksskåp (såna låga) och för att vara riktigt snitsig kanske en L-formad soffa skulle vara smidig? Dels sluka mängder med barn och även förvaring. Köksskåpen får du väl vända så de är med hålet uppåt och ev göra ett eget lock med dyna på. Äsch hoppas du förstår min idé. Och det där med stil, har man en grund så är det mest lätt att byta med tyger, blomkrukor etc. Kanske sätta en fräck tapet bakom plexiglas ovan diskbänken så får du utrymme för galna färger :D Finns ju även mönstrad folie att klistra på kylskåp. http://www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/45
Lycka till!
MamsellZ, 2009-04-18
TAck! = ) Kan inte sätta något på kaklet pga den ena kakelplattan har en "skål" i sig om du förstår. Då måste jag ta bort hela kaklet och det vill jag inte. Därav funderingarna på kakeldekor. Har förr gjort egen med mönster och funderar på att göra det igen, det är bara färgerna som jag klurar på nu.
Idén med egen hörnsoffa var bra, dock behöver jag som sagt inte matplats i köket eg, vi har matrum strax intill. Köket är ett sk arbetskök och det var inte meningen från början att man skulle sitta där och äta. Tyvärr har dock skafferiet som fanns i det "tomma" hörnet och ett städskåp som stod intill plockats bort av föregående hyresgäst. Hade gärna haft kvar iaf skafferiet.
pinkfriday, 2009-04-22
ÅÅåh jag älskar luckorna! ser att du börjat måla lite rosa? Det hade ju varit så snyggt! Det eller nån annan härlig färg. Om du gillar mycket färg så varför inte? man kan ju måla över om det skulle bli fel. Annars vita luckor och en köksoffa eller skåp i knalliga fäger hade väl varit kanon? örter i små rosa krukor på bänken. Kanske ta av några luckor och visa dina favvo muggar och bunkar osv?
några färgsprakande kök:
http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se/2009/04/07/1562726-en-guidad-kokstur/
http://www.flickr.com/photos/kimhascats/2242206007/
http://www.flickr.com/photos/hippyxic/502327123/in/set-72157600064485983/
http://www.flickr.com/photos/xtmoveis/491603695/in/set-1740947/
MamsellZ, 2010-01-01
Aahh nej, jag har inte börjat måla rosa = ) De lådorna är från brorsans kök, vi bor vägg i vägg i spegelvända lgh i hans hus = ) HELA hans kök var i den färgen och jag hade LÄTT tagit över alla hans luckor om det inte varit spegelvänt.. Fungerar inte = ( Att jag har några rosa beror på att mina lådor var i dåligt skick så när han gjorde om sitt kök hamnade de lådor som var bättre hos mig = )
Tack för länkarna!