Jag skulle vilja ha tips och råd om att göra om mitt vardagsrum kombinerat med matrum..
Soffa och fåtölj: 3 sits soffa + 1 fåtälj i grått typ manchesteröiknande (?) tyg. Ska dock köpa en soffa med divan har jag tänkt men vill bestämma placering och färg först.
Bordet är "lack" i ek. Vill ha ett nytt så småningom.
Matbord + stolar i antikbetsad ek. En bokhylla, låg, + en hylla brevid, hög smal - typ barskåp i antikbetsad ek.
VAD JAG VILL: Ha det mysigare och inte lika vitt. Men vågar inte riktigt måla väggarna.. Gör jag det????
Jag kan tänka mig ta ner tv-bänken men isåfall vill jag ha en bättre läsning
madelaine, 2009-06-07
börja med att köpa en matta att ha vid soffan, det brukar med automatik göra rummet mer ombonat - testa med en fondvägg om du är rädd för att det blir fel, kanske bakom tvn? skippa panellängderna och satsa på vanliga gardinlängder (kanske i samma färg som en ev matta?!)jag skulle satsa på vita gardiner och matta och ha en stark fondvägg :) annars har du det fint - lycka till :)
lejoss, 2009-06-07
Vad roligt att du sa det. Jag köpte en beige-brun ryamatta idag, det blev bättre men långt i från fint. Jag tror jag ska ta lite bilder på hur jag har det nu så ser ni hur fult det är :S Trivs inte alls......
Sagasmamma, 2009-06-08
Håller med Madelaine! Satsa på en fondvägg bakom tv:n, Gärna en vågad tapet med mönster (inte blommig, det tröttnar du på;) där det "händer" något eller varför inte måla väggen i en knallig cerise färg. Du verkar ju ha beige o grå färger annars. Var inte rädd att ta i, det är mitt tips! Lägg kuddar i en varm färg i soffan för att pigga upp.. Hur du än gör - lycka till!
lejoss, 2009-06-08
Okej, tack för tipset. Vad tycker du om de nya bildernaa? :-)
sannie100, 2009-06-08
Hej!
Jag skulle nog först byta plats på soffgruppen och matsalsgruppen och sedan ställa matgruppen med kortsidan mot fönstret. Det skulle nog öppna upp mellan köket och vardagrummet så det inte blir så trång öppning där fotöljen står nu. Jättefin matta, du skulle kunna ha en till under matgruppen. En fondvägg på tv-väggen som tidigare "tipsare" föreslagit;)
Jag tror på gardiner som ger färgklickar i detta rummet i och med att det är så vitt! matcha med kuddarna och andr små detaljer.
Ja du får lycka till, ser fram emot uppdatering!
lejoss, 2009-06-08
Tack för tipsen. Vad tycker du för färg på fondväggen? :-)
sannie100, 2009-06-08
Var så lite så:) Ja jag skulle nog tycka någon färgblandning av grön och blå, något som ger lite liv:)
lejoss, 2009-06-08
Sådär. Nu har jag köpt ett svart överdrag till soffan, så tänkte jag köpa en svart fotpall typ ektorp, och slänger ut fåtöljen. Då blir det lite "divan"-känsla. Så byter jag plats på soffa och matbord. Det blir nog toppen! Sen tänkte jag kanske måla stolarna svarta och bordet vitt. Vad tror ni om det??
Tycker du jag ska ha samma färg på mattan under matbordet, eller ska det vara någon annan färg? Ska det också vara ryamatta?
lejoss, 2009-06-08
Jag funderar på svart fondvägg bakom tv:n, är jag helt kokobombom då? :-)
madelaine, 2009-06-09
nåt jag brukar göra för att komma nånvart är att 1, ta bort allt utom möblerna dvs kuddar dukar gardiner och ev mattor 2, sakta men säkert fylla på palletten med det jag vill ha - oordning ger dessutom ett rörigt intryck så rensa bland böcker och saker, behåll bara saker du VERKLIGEN vill ha...tycker det låter bra att du är mogen att måla dina möbler så att det ger ett enhetligt intryck ;)svart fondvägg skulle funka bra eller en antracitgrå....måla hela matgruppen i samma färg. Lycka till