Min nuvarande lägenhet. Är en glad amatör när det gäller inredning, men jag tycker att min lägenhet är kall trots att solen skiner utanför mitt fönster. Därför skulle jag behöva lite hjälp nu, alla råd och tips är välkomna!
Sitter du ofta vid bordet? Man skulle ju vilja ha bordet placerat framför fönstret, mysigare att sitta där då men jag inser att det inte finns space för det riktigt. Om jag var du skulle jag nog göra slag i saken och köpa säng och draperi. Det är svårt att se på bilderna hur långt det är mellan sovalkoven och soffan, men om det går att flytta soffan mer åt höger, närmare sovalkoven, så skulle jag göra det. Sedan skulle jag nog avstå från matbordet och ställa skrivbordet vid fönstret istället, ut från väggen. Som sagt jättesvårt att säga om det får plats, men du kan ju testa! I vilket fall som helst skulle jag ställa in en säng i sovalkoven. Sen för att få lite mer värme skulle jag ta färgen på lampan tror jag och fixa långa stora gardiner i den nyansen alltså gult/kanske åt beige om det blir för mycket gult. Men du verkar gilla rött, blått och gult? Det finns ett jätttesnyggt tyg på Åhlens (finns även som färdigsydda gardiner) som har de färgerna i sig. Det heter Florida http://www.ahlens.se/heminredning/aktuellt_sortiment/index.html_835696049.html Sen skulle jag såklart piffa lite med ljuslyktor, fler krukväxter och kuddar i soffan!
Tycker absolut du skall fixa en säng i sovalkoven. Jag hade satsat på en Cabin bed http://images.google.se/images?hl=sv&rlz=1T4ADBS_svSE322SE322&um=1&q=cabin%20bed&ndsp=18&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi för att få undan fula pärmar och skrivare och sånt. Ikea har en som heter Mörrum, annars kan man lätt bygga genom att lägga en madrass på t.ex köksskåp. Det blir både mysigt och praktiskt. Bordet är snyggt tycker jag. Funkar ju bra som arbetsplats med så det tycker jag absolut du skall behålla.
Men hur mycket skall du ändra annars? Vad vill du ha veck och vad skall stanna? Lampan är jättesnygg. Känns som en stringhylla i mörkt trä/valnöt/teak skulle matcha den jättebra istället för expediten. Sedan skulle jag nog byta ut lackbordet som lampan står på mot ett fynd från Myrorna. T.ex. nån liten byrå eller nattuksbord från samma tidsepok.
Vad är det för färg på soffan? Är den mörkblå eller grå?
* längder för fönstrena
* upp med lite tavlor och annat på väggarna
* Lite färg på handdukarna i badrummet
* dukar på borden
* mer grönt i fönster
* andra plädar i soffan
Ett tips när man bor litet är att bygga på höjden. Du kanske kan sätta upp hyllor på väggen ovanför soffan och göra dig av med den svarta hyllan och på så vis få mer golvyta?
Välj en färgskala som du gillar och inred kring den. Det skulle ge ett mer sammmanhängande intryck.
Håller med fridolin, upp med sakerna från golvet, det där med att göra dig av med den svarta hyllan behöver du nödvändigtvis inte, sätt upp den på väggen istället! =)
Om du tänker dig att måla om så skulle ljusgråa väggar vara snyggt till soffan (vi har en likadan) ;)
Sovalkov
Använd alkoven till sänghörna. Bygg en hög säng, genom att använda reglar längs väggarna och tag din svarta hylla och ha den liggande ner så att madrassen vilar på den utåt rummet och på reglarna i övrigt. Sätt en Pdf skiva eller liknande bakom hyllan som går från säng till golv, tapetsera den i en snygg fond tapet, (vit och mönstrad skulle göra sig snygg mot den svarta hyllan.) Använd samma tapet även på långväggen i alkoven. Eftersom hyllan är 150 cm lång, så kommer det bli en öppning, till utrymmet under sängen som du kan använda till förvaring, av kattburen etc. Rullbackar är att föredra så du enkelt kommer å och katten blir nog glad för kojan också.
Draperi är rätt tänkt, Sätt upp en gardinskena i taket precis där sängen slutar och häng upp ett draperi, det ger mer tyngd till rummet, du skapar en rums avdelning och du kan dölja en obäddad säng.
Fönstervägg.
Upp med gardinskena i taket över fönstret, och köp en kappa i samma tyg som draperiet. Låt kappan gå från tak och femton cm ner över fönstret. Genom att låta kappan börja i taket, så kommer ögat luras och fönstret se större ut. Matbordet är placerat bra där det är idag, men flytta det lite mot kokvråns öppning, sätt upp några tavellister eller konsolhyllor ovanför matbordet.
Gör dig av med mattan och köp en rund istället, fånga upp den runda mattan i en rund stor taklampa (finns billig på öb) Lampan och soffbordet du redan har tycker jag du ska låta komma fram mer, det är snygga kontraster mot alla moderna möbler ställ lampan i fönstret och dit med några gröna växter också, sen behöver du tavlor också och då tycker jag några (tre) snygga pinup-posters i ramar vore snyggt att ha ovanför soffan, gärna några i färgerna gul, röd, orange.
no68, 2009-07-18
Sitter du ofta vid bordet? Man skulle ju vilja ha bordet placerat framför fönstret, mysigare att sitta där då men jag inser att det inte finns space för det riktigt. Om jag var du skulle jag nog göra slag i saken och köpa säng och draperi. Det är svårt att se på bilderna hur långt det är mellan sovalkoven och soffan, men om det går att flytta soffan mer åt höger, närmare sovalkoven, så skulle jag göra det. Sedan skulle jag nog avstå från matbordet och ställa skrivbordet vid fönstret istället, ut från väggen. Som sagt jättesvårt att säga om det får plats, men du kan ju testa! I vilket fall som helst skulle jag ställa in en säng i sovalkoven.
Sen för att få lite mer värme skulle jag ta färgen på lampan tror jag och fixa långa stora gardiner i den nyansen alltså gult/kanske åt beige om det blir för mycket gult. Men du verkar gilla rött, blått och gult? Det finns ett jätttesnyggt tyg på Åhlens (finns även som färdigsydda gardiner) som har de färgerna i sig. Det heter Florida http://www.ahlens.se/heminredning/aktuellt_sortiment/index.html_835696049.html
Sen skulle jag såklart piffa lite med ljuslyktor, fler krukväxter och kuddar i soffan!
ninnisthlm, 2009-07-18
Tycker absolut du skall fixa en säng i sovalkoven. Jag hade satsat på en Cabin bed http://images.google.se/images?hl=sv&rlz=1T4ADBS_svSE322SE322&um=1&q=cabin%20bed&ndsp=18&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi för att få undan fula pärmar och skrivare och sånt. Ikea har en som heter Mörrum, annars kan man lätt bygga genom att lägga en madrass på t.ex köksskåp. Det blir både mysigt och praktiskt. Bordet är snyggt tycker jag. Funkar ju bra som arbetsplats med så det tycker jag absolut du skall behålla.
Men hur mycket skall du ändra annars? Vad vill du ha veck och vad skall stanna? Lampan är jättesnygg. Känns som en stringhylla i mörkt trä/valnöt/teak skulle matcha den jättebra istället för expediten. Sedan skulle jag nog byta ut lackbordet som lampan står på mot ett fynd från Myrorna. T.ex. nån liten byrå eller nattuksbord från samma tidsepok.
Vad är det för färg på soffan? Är den mörkblå eller grå?
no68, 2009-07-18
Om du ska ha kvar bordet borde du fixa en lampa över det också! :)
no68, 2009-07-18
Spontant : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70065917
Den har touchdimmer, passar en tekniknörd :)
evask, 2009-07-19
* längder för fönstrena
* upp med lite tavlor och annat på väggarna
* Lite färg på handdukarna i badrummet
* dukar på borden
* mer grönt i fönster
* andra plädar i soffan
några förslag på förändringar
hemmaimitthus, 2009-07-19
*En snygg korg el dyl att lägga sängkläderna i på dagen
* Skoskåp under hatthyllan, IKEA har snygga och billiga!
* Högre krukor i fönstret och ngn lampa
Ser ut att vara en mysig lgh, Lycka till!!
Fridolin, 2009-07-20
Ett tips när man bor litet är att bygga på höjden. Du kanske kan sätta upp hyllor på väggen ovanför soffan och göra dig av med den svarta hyllan och på så vis få mer golvyta?
Välj en färgskala som du gillar och inred kring den. Det skulle ge ett mer sammmanhängande intryck.
LitenPalm, 2009-07-21
Håller med fridolin, upp med sakerna från golvet, det där med att göra dig av med den svarta hyllan behöver du nödvändigtvis inte, sätt upp den på väggen istället! =)
Om du tänker dig att måla om så skulle ljusgråa väggar vara snyggt till soffan (vi har en likadan) ;)
Oldemor, 2009-07-23
Sovalkov
Använd alkoven till sänghörna. Bygg en hög säng, genom att använda reglar längs väggarna och tag din svarta hylla och ha den liggande ner så att madrassen vilar på den utåt rummet och på reglarna i övrigt. Sätt en Pdf skiva eller liknande bakom hyllan som går från säng till golv, tapetsera den i en snygg fond tapet, (vit och mönstrad skulle göra sig snygg mot den svarta hyllan.) Använd samma tapet även på långväggen i alkoven. Eftersom hyllan är 150 cm lång, så kommer det bli en öppning, till utrymmet under sängen som du kan använda till förvaring, av kattburen etc. Rullbackar är att föredra så du enkelt kommer å och katten blir nog glad för kojan också.
Draperi är rätt tänkt, Sätt upp en gardinskena i taket precis där sängen slutar och häng upp ett draperi, det ger mer tyngd till rummet, du skapar en rums avdelning och du kan dölja en obäddad säng.
Fönstervägg.
Upp med gardinskena i taket över fönstret, och köp en kappa i samma tyg som draperiet. Låt kappan gå från tak och femton cm ner över fönstret. Genom att låta kappan börja i taket, så kommer ögat luras och fönstret se större ut. Matbordet är placerat bra där det är idag, men flytta det lite mot kokvråns öppning, sätt upp några tavellister eller konsolhyllor ovanför matbordet.
Gör dig av med mattan och köp en rund istället, fånga upp den runda mattan i en rund stor taklampa (finns billig på öb) Lampan och soffbordet du redan har tycker jag du ska låta komma fram mer, det är snygga kontraster mot alla moderna möbler ställ lampan i fönstret och dit med några gröna växter också, sen behöver du tavlor också och då tycker jag några (tre) snygga pinup-posters i ramar vore snyggt att ha ovanför soffan, gärna några i färgerna gul, röd, orange.
Tavlor: http://www.allposters.com/-st/Pin-Ups-Vintage-Art-Posters_c57131_p4_.htm
Oldemor, 2009-07-24
kolla oldemor.blogg.se där har jag försökt lägga upp en bild på hur jag menar. :)