Hjälp! Vi har precis flyttat till en ny lägenhet och jag får inte ihop vardagsrummet. Första tanken har varit en modern stil, lite åt funky-hållet men under en tillfällig sinnesförvirring inhandlades sofford och tv-bänk i indisk stil. Försöker nu sälja dessa men är inte säker på att det är de som är problemet.
Kan även försöka förklara hur det ser ut. Väggarna är i beige och det finns en fondvägg i brunt. Jag var inne på en väggdekoration i turkost på den väggen? Gardinerna är bruna och turkosa och de färgerna återfinns även på mattan och soffan.
Skrivbordet i hörnet verkar alldeles för stort, men vet inte riktigt vad för sorts skriv/datorbord skulle passa in istället. Ser eventuellt en vision framför mig med ett mindre soffbord, en ny tv-bänk och nytt skrivbord, allt i ek, för att ljusa upp lite. Skulle även vilja få plats med en bokhylla men vågar inte köpa nån. En vägghylla kanske, ovanför skrivbordet? Var inne på Ikeas "kirp" där man skulle få böckerna att se ut att "sväva" på väggen, som på följande bild: http://media.photobucket.com/image/ikea%20kirp/benchmieleski/HPIM1995.jpg
ninnisthlm, 2009-08-22
Jag tycker du skall byta ut bordet och tv-bänken. Håller med dig om att de inte riktigt passar in och särskilt bordet ser för stort ut. Jag hade satsat på något nättare och som du säger, ljusare.
Till arbetshörnan föreslår jag stringsystem med arbetshylla http://www.string.se/swedish/stringshelfsystem.asp Istället för kirp (ich!) föreslår jag helt vanliga vägghyllor.
Bofinken, 2009-08-23
Hej! soffbordet är ju på tok för stort...ett mindre runt bord hade nog varit snyggt.lättare att komma runt också! Att sätta upp turkosa väggdekorationer tycker jag personligen hade blivit lite för matchat.
Ett skrivbord som bara står längst med kortsidan av rummet hade varit en fördel att ordna.Så blir det lite luft mellan soffan o skrivbord. Stringhyllor till pärmar och böcker o dylikt är en super idé! Alltid snyggt med string :)
ansen, 2009-08-24
Hej! Kul att flytta till ny lägenhet :-)
Jag tror att ek till den bruna väggen skulle se alldeles för ruffigt ut. Det blir liskom så bastant.
Jag skulle välja antingen vita möbler eller svart. Det ser ut som om det är väldigt mycket brunt nu och ett tips vore att bryta av det bruna med ett par tunna vita gardiner. Vill du ta upp det turkosa och bruna, så kan ljushållare och mindre dekorationer vara bra.
För att slippa den traditonella bokhyllan kan du sätta upp hyllor längst med en hel vägg, ungefär i dörrkarms höjd. Alltså ganska högt upp på väggen. Blir snyggt och man sparar golvyta. Varva böcker med tex en snygg vas eller skulptur. Låt böckerna stå travade och stående.
Satsa på ett mindre fyrkantigt soffbord och ett mindre skrivbord som står längst med väggen med en hylla på väggen.
Lycka till!
retrobohem, 2009-08-24
Ett mindre runt bord med underhylla för lite tidnignar och fjärrkontroller, typ Imfors
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103699
ett mindre skrvibord måste ni ha, och inte så mkt saker på det, stringhyllorna är perfekta för böcker. Då kan ni matcha med ett coolt skinny skrivbord i teak. Men innan du köper nåt mer så du inte behöver ångra dig tänk igenom vad ni faktistk vill ha. Ni kan vara utan soffbord och tvbänk ett par veckor om ni får dem sålda och hellre tänka om hur ni vill ha det. Härlig soffan ser ut! Lycka till med nya lägenheten.
WilmaD, 2009-08-24
Hej! Jag tycker du ska satsa på vitt! Blir fräscht tillsammans med det bruna och beiga. En bänk till tv:n, typ ikeas bestå, och matchande bord.