Vi håller på att flytta från vårt allför stora hus på landet till en lägenhet i stan. Alla har så bra idéer och fina hem här på StyleRoom så jag hoppas att jag kan få lite tips och råd av er, då jag själv inte är så säker på hemiredning själv....men gärna vill ha ett fint hem.
resemaja, 2009-11-21
sälj den på blocket är mitt tips!
gunka, 2009-11-21
hej resemaja...tack för ditt svar, du har nog rätt....det var min egen tanke från början, men jag tänkte att det kanske skulle gå att fixa till den.....men den är i furufaner så det är förmodligen som du tipsade om - en sak för blocket!
resemaja, 2009-11-21
ja inte värt besväret och kostnaden på att renovera en skänk i furufaner, lycka till med försäljningen.
Linska, 2009-11-21
Jag skulle faktiskt ha målat den och skaffat nya knoppar. Är den verkligen bara i furufaner?
miruschka, 2009-11-21
Inte för att jag är någon expert, men jag ser inte att det ska vara några problem att måla den vit. Sandpappra den riktigt först, så fäster färgen. Lycka till!!
gunka, 2009-11-21
Hej Linska, faktum är att byrån var ej i faner utan i massivt trä upptäckte jag (!), kanske ändå värt att lägga ner lite arbete på den. Jag undrar om det räcker att slipa den lite lätt, och sedan lägga en grundfärg och därefter måla den vit....det gör inget om den ser lite "gammal" ut tycker jag, men det är klart det får ju inte se slarvigt gjort ut...Tack för ditt svar.
gunka, 2009-11-21
hej, ja jag tror att jag trots allt gör ett försök med att fixa till byrån....tack för ditt svar.
ansen, 2009-11-21
Jag tror att det kan bli rätt läcker med lite färg på. Sandpappra bort all lack och måla på en läcket färg, kanske, lite bruten vit, byt knoppar till ex:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30091975
och som finish kan en glasskiva vara snygg på bänkytan.
Lycka till :o)
gunka, 2009-11-21
hej ansen, ja jag har bestämt mig för att börja slipa i morgon...tack för förslag på knoppar, de var jättesnygga - skönt om man slipper spackla och dona om man kan använda de gamla hålen...nu skall jag gå in och kolla på din sida...;)
Linska, 2009-11-21
Börja med att målartvätta först så att du inte "slipar in" gammalt smuts. Sedan mattar du ner ytan lite lätt och ev målartvättar igen. Grunda med tex V-slip och färdig stryk med snickerifärg. För att få en bra och gammaldags yta tycker jag att du ska penselmåla byrån. OBS Köp en bra=dyr pensel!Skumgummirollers efterlämnar en gropig yta nästan som minicelluliter, inte snyggt enligt mig.
Lycka till med byrån!