Vill veta hur jag ska göra när jag målar om den här gamla växasängen till vit. Vad för sorts vit färg ska jag använda? Vattenbaserad, oljefärg, matt, blank? Behövs det något förabete på sängen innan den målas?
Börja med att tvätta av sängen med målartvätt, sedan sandpapprar du hela sängen för att få bort tex, gammalt lack osv!
Därefter grundar du med grundfärg gärna två lager!
När grundfärgen är torr målar du med själva huvudfärgen, det finns lackfärger som är vattenbaserade som jag rekommenderar, särskilt när det gäller sängar! (färgen torkar snabbare och luktar inte lika illa som oljefärger)
En matt eller blank färg är väl mest en smaksak och vilken stil man har i övrigt, men halvblank kanske skulle passa!
Det viktigaste för att få det snyggt är bra färger och penslar, jag brukar använda färg från Beckers, det har alltid funkat bra!
Montera isär den så mycket det går.
Slipa ytan lite med fint sandpapper.
Rolla färgen med skumgummiroller och lackfärg med hög glans (går att torka av bra då)
Idakrafft, 2009-12-29
Börja med att tvätta av sängen med målartvätt, sedan sandpapprar du hela sängen för att få bort tex, gammalt lack osv!
Därefter grundar du med grundfärg gärna två lager!
När grundfärgen är torr målar du med själva huvudfärgen, det finns lackfärger som är vattenbaserade som jag rekommenderar, särskilt när det gäller sängar! (färgen torkar snabbare och luktar inte lika illa som oljefärger)
En matt eller blank färg är väl mest en smaksak och vilken stil man har i övrigt, men halvblank kanske skulle passa!
Det viktigaste för att få det snyggt är bra färger och penslar, jag brukar använda färg från Beckers, det har alltid funkat bra!
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite! Lycka till!
Thess, 2009-12-29
Montera isär den så mycket det går.
Slipa ytan lite med fint sandpapper.
Rolla färgen med skumgummiroller och lackfärg med hög glans (går att torka av bra då)
Lycka till!
terre78, 2009-12-29
Tack så mycket för tipsen båda två! Nu ska jag väl lyckas få sängen vit och fin! :-D
Linska, 2009-12-30
OBS! Glöm inte kvistlack på kvistarna innan du målar!
Linn011, 2013-09-12
Hej vad blev resultatet? vart är fjärilna ifrån ?