Jag har nyligen flyttat in i lägenheten som ägs av min familj. Jag använder mig främst utav de möbler som fanns där från tidigare, jag har endast släpa med mig det nödvändiga såsom säng och ett datorbord såklart, he he. Jag är fullkomligt i blåsten när det gäller inredning, har definitivt inte öga för vad som ser passar bra in med vad. Det enda jag vet är att jag är inte nöjd med hur det ser ut just nu. Inget verkar passa med någonting och väggarna står tomma eftersom jag inte har någon aning vad som ska och kan göras. Jag behöver all hjälp jag kan få! Har en aning tajtare budget men lite måste man väl punga ut med, och klart att jag inte kan köpa precis allt på en gång. Någon speciell stil har jag inte tänkt på. Jag bor i Finland, vet inte ifall vi har många andra gemensamma butiker än IKEA. Tur nog gillar jag mycket de har att erbjuda där. =) Hur hade ni gjort med stället? Vad ska bort och vad ska inhandlas?
Velouria, 2010-05-03
Tänk igenom vad för möbler du behöver, de som måste finnas för att det ska vara en funktionell lägenhet. Iom att det inte är en så stor lägenhet finns det inte plats för överflödiga möbler, ha bara kvar det du verkligen behöver.
Sen om du ska köpa något nytt eller använda det som redan finns är ditt val, men grunden måste vara att det är funktionella möbler som passar den yta du har.
Jag är lite fundersam över möbleringen också, speciellt det här stora datorbordet som känns väldigt konstigt placerat. Men iom den mindre ytan finns det kanske inte så många alternativ?
Sen finns det inget som säger att du måste ha en viss möbel, vill du inte ha en spegel ha inte en spegel t ex. :)
Är det hål i golvet? Det tycker jag du isåfall borde fixa med något mer permanent än en matta.
Det skulle vara lättare att få en översikt på lägenhet om du hade en ritning med mått.
ninnisthlm, 2010-05-03
För det första. Träslaget som du har på tv-bänk och matbort tycker jag personligen är helt gräsligt. Passar bättre på kontor än i ett hem tycker jag. Skulle du kunna ha sidebordet där tv-bordet står nu och ställa tvn på den? Skulle den få plats?
Sedan tycker jag att köksbordet dominerar lite för mycket i rummet. Den kanske du kan byta mot ett 75x75-bord med klaffar eller iläggsskiva. I ett annat träslag. Och klassiska enkla pinnstolar.
Soffan tycker jag är fin. Det här soffbordet tycker jag skulle bli fint till det: http://www.mio.se/templates/MioProdukt.aspx?id=7256&p=1 ,antingen i ek eller valnöt. Eller kanske ett brickbord av något slag: http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&rlz=1T4ADFA_svSE357SE357&tbs=isch:1&q=brickbord&sa=N&start=18&ndsp=18 Kanske en persisk eller kelim-matta i mörkröd/brunbeige ton. Och bruna eller mörkröda kuddar i soffan.
I sovrummet. Tycker tyvärr att den beiga väggfärgen är rätt gräslig. Gillar du den? Även i sovrummet tror jag det skulle bli fint med ett nattuksbord i brickbordsvarianten. Typ den här: http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Soffbord/Tunis/?p=1
Jag skulle satsa på ett vitt eller brunt överkast till sängen och vita, bruna och vinröda kuddar. Istället för lackhylla kanske du kan fynda nån fin stringhylla på Blockalainen?
När det gäller balkongen tycker jag att de spelar inte så stor roll vad man har för möbler så länge textilierna på sittkuddar å så är för gräsliga. Gammalt eller nytt, det är ändå blommorna som gör skillnad tycker jag. Så istället för att lägga pengar på nya balkongmöbler kanske du kan satsa tid och pengar på fina blommor. Dels några krukor som du kan ställa på golvet. Kanske ett litet apelsinträd. Nån blomlåda. Och så underbara vackra blommor i underbara färger som orange och gult och rosa och blått.... Jag skulle helt enkelt bli grymt imponerad att komma hem till en ungkarl med vackra blommor på balkongen.
Går det att sätta luckor för hyllan du har ovanför skrivbordet?
Får vi se bilder sen när det blir klart ;)
ninnisthlm, 2010-05-03
glömde få med ett "inte" där. Så länge textilierna på sittdynor INTE är för gräsliga.....
KarinW, 2010-05-08
Jag tycker att du har en bra start :-) Håller inte med ninnisthlm om matbordet. Det är väl björk? Liksom lilla skänken bredvid TVn? Jag skulle behålla matbordet och skänken. Bort med bänken som TVn står på. Ställ skänken på den väggen om den får plats, och häng upp TVn på väggen.
Välj en eller ett par färger som du gillar och köp lite inredningsdetaljer (kuddar, ljuslyktor mm) för att få en lite mer inbodd och ombonad känsla. Verkar också som att du behöver lite mer belysning - någon liten bordslampa på skänken, eller en golvlampa bredvid soffan kanske?
Om du inte vill ha in färg, så tycker jag att du kan köra på lite grafiskt svart-vitt. Byt mattan mot en svart-vit-randig. Häng upp snyggare gardiner i vitt eller svart.
Någon tavla med grafiskt motiv skulle bli snyggt på väggen bredvid soffan (där skänken står nu).
Sovrummet blir ganska mörkt av de mörka skjutdörrarna, så jag skulle byta ut överkastet mot ett vitt, och så in med lite färg i form av ett par snygga kuddar och en tavla över sängen i liknande färgskala som kuddarna.