Tycker att de redan ser väldigt ombonat och genomtänkt ut. Men kanske lite fler kuddar i soffan och dynor på alla stolar, kanske med volang på. En likadan gardin över det lilla fönstret skulle bli mkt bättre. Skåpen på väggen har ju säkert en bra funktion så att ta ner de kanske du skulle ångra sen, bättre att byta luckor till vitrin med kanske tyg på insidan som på skaffaridörren eller belysning.
Lite tips på vad du kan göra, om du vill. Tycker du ändå har stilen!
- Bort med bardisken, alt måla om o kanske klä in i pärlspont + måla stolar (jättesnygga stolar, fast "fel" färg :P)
- Linnetyg på soffan (själv har jag klätt om min kökssoffa med en vit gardin bara) och lite fler kuddar i lantlig stil
- Kanske lägga nytt klickgolv, typ antik ek eller nåt?
- Byta bänkskivor
- Måla list i taket ljust för att öppna takhöjden lite
Du har ju redan ombonat tycker jag...:) Men, om du vill ha tips,så kanske byta gardiner till någon annan färg, kanske med mönster. Nuvarande gardiner smälter liksom bort pga samma färg som väggen. Då kan du sy kuddar till soffan av samma tyg och matcha med några enfärgade. Lycka till !
Hörnskåp kan nog bli snyggt. Barbordet passar inte riktigt in i stilen, men vill du behålla det så måla antingen både bord och stolar eller bara stolarna vita, ev på samma sätt som de andra stolarna. Under skåpet kan du ha små tavlor på rad med gulliga köksmotiv/gammeldags motiv alt familjefoton. Lite större gröna växter i det lilla fönstret också.
Bild 1: Jättefina gardiner men de bör vara vita för att skapa balans och inte försvinna in i tapeten. Jag hade även tagit bort en blomma i varje fönster och istället valt en lampa med vit skärm och metallfot i vardera fönster. Köp gärna ett vitt skinn (t ex IKEAs LUDDE) och lägg lite snett på soffan för att mjuka upp känslan (vintertid skulle det passa om du klädde om soffan med grått fårskinn). Jag hade valt att ta bort väggskåpet som mer påminner om 70-tal än gammeldags lantligt, även bort med lyktorna. Titta istället efter en vacker tallrikshylla där du kan välja att ha både kryddburkar, kokböcker, svartvita foton, silverljusstakar etc.
Bild 3 Här hade jag letat efter ett avlastningsbord typ IKEAs LIAORP som passat in till höger om dörröppningen, tagit bort vitrinskåpet som även det är lite för 70-tal. På avlastningsbordet kan du ha silverljusstakar och murgröna i vacker kruka. På väggen ovan skulle en gammal vacker bricka passa bra. Jag håller med tidigare talare att taklisterna och barbordet+stolarna bör målas vita. Metallbenet kan du byta ut mot en vacker avbarkad vitmålad smal björkstam. Jag skulle även måla vinstället och införskaffa mig en större korg som, om möjligt täcker gluggen. På bordet hade jag valt en löpare, sommartid en rosa eller vit pelargon och som taklampa en eller två stycken IKEAs OTTAVA, älskar den lampan!
Bild 5 Här hade jag satt upp en hylla mellan skåpen precis ovanför fönsterkarmen. Borrat hå i hyllan för tre spottar som ger ett bra och mysigt ljus. På hyllan kan du ha korgar eller IKEAs zinklådor. Ingen gardin, men en pelargon i fönstret skulle vara fint. Vackra ting på bänken såsom murgröna, glasburkar, frukt, ljusfat etc.
Bild 6 I hörnet hade jag valt, om du hittar, en stor gammal mjölkkanna eller en vit hög vas med gräs samt dina lyktor. På hyllan till vänster ett par vackra kokböcker och på hyllan till höger två ljuskoppar i silver och en murgröna som får hänga ner.
Lycka till och hoppas att vi får följa hur det går för dig.
gillagammalt, 2010-06-27
Tycker att de redan ser väldigt ombonat och genomtänkt ut. Men kanske lite fler kuddar i soffan och dynor på alla stolar, kanske med volang på. En likadan gardin över det lilla fönstret skulle bli mkt bättre. Skåpen på väggen har ju säkert en bra funktion så att ta ner de kanske du skulle ångra sen, bättre att byta luckor till vitrin med kanske tyg på insidan som på skaffaridörren eller belysning.
sol, 2010-06-28
Tack!
Alltid lika kul med tips och ideer.
Kan tänka mig alla dina tips :)
therre, 2010-06-28
Det där hörnskåpet var jättefint!!!
Lite tips på vad du kan göra, om du vill. Tycker du ändå har stilen!
- Bort med bardisken, alt måla om o kanske klä in i pärlspont + måla stolar (jättesnygga stolar, fast "fel" färg :P)
- Linnetyg på soffan (själv har jag klätt om min kökssoffa med en vit gardin bara) och lite fler kuddar i lantlig stil
- Kanske lägga nytt klickgolv, typ antik ek eller nåt?
- Byta bänkskivor
- Måla list i taket ljust för att öppna takhöjden lite
lantislygdman, 2010-06-28
Du har ju redan ombonat tycker jag...:) Men, om du vill ha tips,så kanske byta gardiner till någon annan färg, kanske med mönster. Nuvarande gardiner smälter liksom bort pga samma färg som väggen. Då kan du sy kuddar till soffan av samma tyg och matcha med några enfärgade. Lycka till !
MamsellZ, 2010-07-02
Hörnskåp kan nog bli snyggt. Barbordet passar inte riktigt in i stilen, men vill du behålla det så måla antingen både bord och stolar eller bara stolarna vita, ev på samma sätt som de andra stolarna.
Under skåpet kan du ha små tavlor på rad med gulliga köksmotiv/gammeldags motiv alt familjefoton.
Lite större gröna växter i det lilla fönstret också.
LouiseLinblau, 2010-07-11
Bild 1:
Jättefina gardiner men de bör vara vita för att skapa balans och inte försvinna in i tapeten. Jag hade även tagit bort en blomma i varje fönster och istället valt en lampa med vit skärm och metallfot i vardera fönster. Köp gärna ett vitt skinn (t ex IKEAs LUDDE) och lägg lite snett på soffan för att mjuka upp känslan (vintertid skulle det passa om du klädde om soffan med grått fårskinn). Jag hade valt att ta bort väggskåpet som mer påminner om 70-tal än gammeldags lantligt, även bort med lyktorna. Titta istället efter en vacker tallrikshylla där du kan välja att ha både kryddburkar, kokböcker, svartvita foton, silverljusstakar etc.
Bild 3
Här hade jag letat efter ett avlastningsbord typ IKEAs LIAORP som passat in till höger om dörröppningen, tagit bort vitrinskåpet som även det är lite för 70-tal. På avlastningsbordet kan du ha silverljusstakar och murgröna i vacker kruka. På väggen ovan skulle en gammal vacker bricka passa bra.
Jag håller med tidigare talare att taklisterna och barbordet+stolarna bör målas vita. Metallbenet kan du byta ut mot en vacker avbarkad vitmålad smal björkstam. Jag skulle även måla vinstället och införskaffa mig en större korg som, om möjligt täcker gluggen.
På bordet hade jag valt en löpare, sommartid en rosa eller vit pelargon och som taklampa en eller två stycken IKEAs OTTAVA, älskar den lampan!
Bild 5
Här hade jag satt upp en hylla mellan skåpen precis ovanför fönsterkarmen. Borrat hå i hyllan för tre spottar som ger ett bra och mysigt ljus. På hyllan kan du ha korgar eller IKEAs zinklådor. Ingen gardin, men en pelargon i fönstret skulle vara fint. Vackra ting på bänken såsom murgröna, glasburkar, frukt, ljusfat etc.
Bild 6
I hörnet hade jag valt, om du hittar, en stor gammal mjölkkanna eller en vit hög vas med gräs samt dina lyktor. På hyllan till vänster ett par vackra kokböcker och på hyllan till höger två ljuskoppar i silver och en murgröna som får hänga ner.
Lycka till och hoppas att vi får följa hur det går för dig.