Jag har en katt som klöser som en tok på vår ytterdörr, ser för %&!&/"%#/! ut... Som tur är så är detta det enda stället han klöser på. Känns inte som om det är någon idé att köpa en ny dörr så länge han håller på... Finns det något man kan göra, någon budgetrenovering av dörren? Alla tips och idéer är välkomna! =)
Ulle_04, 2010-08-21
Han är innekatt och har varit det i 4 år, så tror inte att han skulle klara sig ute nu. Tror andra katter skulle vara elaka mot honom....
Nica, 2010-08-21
Antar att du prövat klösbräda? Vår hund blev ibland så glad när vi kommer hem att hon river på dörren innan vi hann låsa upp. Men vi har löst det genom att ställa ett kompostgaller på insidan. Funkar även för katten här hemma... Men vår går ju ut så han kan ju vässa klorna på träden ute. Risken finns ju alltid att katten klöser på nått annat när den behöver vässa klorna. Vi hade innekatt i säkert åtta år i lägenhet och när vi flyttade till hus fick hon börja gå ut. Ingen annan katt var dum mot henne. Och nu är hon 13 så du kan nog släppa ut katten lite försiktigt om du vill. Lycka till vad du än gör:-)
Wiola, 2010-08-22
Funderade på om man kunde sätta upp tunn plåt el plexiskiva, skulle kunna göras med något mönster så det blir en dekoration? Behöver ju inte täcka hela dörren, nedre hörnet verkar ju vara favorit... hoppas det var en idé att utveckla, lycka till/Wiola
Shirin, 2010-08-22
Mitt svar på den frågan är att du ska avliva katten, låter kanske grymt...
men en katt ser jag som skadedjur som är såå otacksam och äcklig att de borde utrotas..
isblomma, 2010-08-23
Hade samma besvär när mina katter var små. Ställde upp ugnsplåtar så skadorna inte ökade i omfattning, sprutade på fyspray på platsen sen vaktade jag lite mer under ett par veckor med en blomspruta. Kombinationen skramlande plåtar + äcklig lukt (för katter) + vattensprut gjorde att de slutade. De hade samtidigt ett klösträd (fult men effektivt) och en klösstubbe (fint fynd i skogen). När ovanan är borta är det bara att slipa ner och betsa/olja/lacka om.
Ulle_04, 2010-08-23
Han har ett jättestort klätterträd, och där klöser han faktiskt också... De där med plåt kanske man skulle prova... Tack för tips =)
Ulle_04, 2010-08-23
Det där var ett fruktansvärt inlägg. Du borde inte skrivit något alls!!!!!
Ulle_04, 2010-08-23
En plexiskiva med något mönster på kan jag absolut tänka mig. Det ska jag fundera på! Tack=)
Ulle_04, 2010-08-23
Problemet är nog att han hör bilen när vi kommer hem och då klöser han som en tok tills vi låser upp dörren...
Ett kompostgaller kanske man kan prova!
En utekatt kommer han nog aldrig bli...
Tack =)
Lindadjo, 2010-08-23
Det finns väl speciella sparkplåtar till dörrar som man sätter där nere. Annars tycker jag det lät som en bra idé med plexiglas längst ner, kan nog bli fint. Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er.