Ja, här ser ni en förenklad skiss på mitt vardagsrum. Hur tusan möblerar men det!?
Det som måste få plats är soffa 200x90, datorbord 120x50, tv, hyllor (Billy fr Ikea) och ev två fåtöljer modell mindre. Kanske tre fåtöljer, samt soffbord, soffbord är dock flexibelt då jag ev ska köpa nytt.
stylestar, 2010-08-29
Hej, jag skulle ställa fotöljerna vid/runt öppna spisen, soffan vid väggen som är 2,35 och tv:n mot väggen mittimot, avståndet mellan soffa och tv blir bra då om du har en 32" eller större tv. Datorbordet skulle nog passa bäst vid det stora fönstret på den längsta väggen rakt fram. Lycka till!
MamsellZ, 2010-08-29
Tack : ) Ska fundera på det, behöver nog dock fåtöljerna vid tv;n också, för sittplatsernas skull.
LouiseLinblau, 2010-08-29
Jag håller med, det var inget lätt rum att möblera men har kommer lite idéer från mig ...
Du kan placera databordet på vägg 2,35 med möjlighet till dold förvaring i form av lådor på en hylla eller en snygg hurts, så ytan kan hållas så ren som möjligt.
På vägg 2,40 kan du ha dina BILLY hyllor, gärna med dörrar för att även här stilla intrycket.
Mitt i rummet kan du placera soffan, med fronten riktad mot öppningen till matrummet, med soffbord och fåtöljer kan du njuta av öppna spisen.
Om du har en platt TV så kan du placera den på vägg 2,00 på en sk väggarm så du kan vinkla TVn mot soffan och fåtöljerna då ni vill titta på den. Under kan ni få plats med TV-bänk typ IKEAs BESTÅ. Om du har en äldre modell på TVn (såg att du hade det i ett tidigare inlägg) så kan du sätta upp ett draperi i den bortre delen av öppningen mot matrummet och placera din TV i hörn som tidigare.
Lycka till!
MamsellZ, 2010-08-30
Tack. Det var ju en idé förstås = ) Har tänkt på att ha soffan mitt i rummet, men den hamnar alltid i dörröppningen, men jag hade den vänd åt andra hållet.. Har tjockistv fortfarande, men vill byta, dock vill jag veta hur jag ska ha det innan jag skaffar någon ny. : )
MamsellZ, 2010-08-30
Kom på en sak till, går inte att fästa något alls i de här väggarna, inget tyngre än ett foto iaf.. Det bara rasar ner och tar med sig en stor bit av väggen.