Under renoveringens gång kom vi till det som ska bli vårat sovrum. Här har allt släppt hela vägen till timmerstocken och nu är alla lager tapet helt bortrivna.
Hur går vi vidare? Vad sätter man upp? Närmast väggen satt tidigare en tjockare papp, mellan stockarna ligger gamla kläder.
Vad ska man tänka på?
FruJ, 2010-08-30
Hej!
Det är svårt att säga när man bara ser det på bild. Jag skulle liksom vilja "känna på det". Men utan detta så känner jag rent spontant att ni sätter upp gipsskivor. Sedan kan ni ju tapetsera eller måla det.
Jag vet juh inte vad stockarna är i för skick men funkar det så kan man juh slipa till dem och sedan måla det vitt.. Kan bli toksnyggt.
Jag vet juh inte om ni behöver isolera eller så... Men ta bort de gamla kläderna iaf och använd riktig isolering=)
Lardi, 2010-08-31
Lite frågor som kommer upp..
Yttervägg?
Om de nu är yttervägg och dåligt isolerat finns ett alternativ att regla på den befintliga väggen samt isolera, på med fuktspärr samt gips och valfri ytskikt (måla, väv, tapet)
Va vill du ha för vägg?
Vill du ha stockarna synliga om dom är i bra skick så är de jävligt snyggt att rensa väggen och slipa upp alla stockar för att olja/måla dom.. Kan bli väldigt snyggt!
Vill du ha väggen tapetserad så rekommenderar ja väll att bara regla på väggen tunt med lämpligtvis 45x45, när du gör detta kan du även rikta upp väggen om den nu är sne.. För att sedan gipsa/måla..
Så in med fler svar om hur du vill ha de så kan vi hjälpa med hur du ska gå till väga.. :)
FruGammeldags, 2010-09-21
Hej!
Vi har precis samma problem i vårat sovrum som vi håller på att renovera!
Vi kom fram till denna lösningen:
Är det en yttervägg kan du regla upp och isolera med linulls isolering eller träfiber isolering. Det är viktigt att du använder Naturvänlig isolering både för dig själv, huset och miljöns skull (annan isolering som t.ex. glasfiber är hälsofarligt, cancerframkallande). Vad gäller timmerhus så är Linull det traditionella alternativet. När du har isolerat kan du sätta upp en ytterpanel istället för spånskivor just för spånskivor innehåller ett lim som är dåligt för hälsan (cancerframkallande). På ytterpanelen kan man sedan sätta gipsskivor och måla, tapetsera eller sätta pärlspont.
Detta är det bästa alternativet som vi har kommit fram till min sambo och jag, just för att det är naturvänligt, hälsovänligt och traditionellt för timmerhus :)
Är det inte en yttervägg tar du bort det som sitter på timmerväggen och sätter gipsskivor direkt på väggen. sedan kan du måla, tapetsera och göra vad du vill på gipset.
Hoppas det går bra för er!