Köksbordet ska säljas för det är alldeles för stort för den lilla lägenheten, är på jakt efter något mindre, gärna ett klaffbord eller så. Ja det är nog mattan som får bytas ut tror jag, jag vill gärna ha färg, men är lite feg så jag vet inte vad jag ska köpa :p
Är lägenheten en bostadsrätt eller en hyresrätt? Det spelar ju stor roll vid renovering osv.
Min lösning på lägenheten:
1. Tag bort spaljén, häng istället upp vitt tyg som du belyser med varmvit LED-list snett ovanifrån så att du får ett fint släpljus. Alt. måla spaljén (billigt).
2. Slipa och måla om köksluckorna i svart eller vitt.
3 Sälj det stora bordet på tex. blocket och inhandla ett mindre från samma ställe (återvinning, billigt).
4. Få upp lite gardiner i de färger du tänkt dig.
5. Få upp lite tavlor (som du matchar övriga detaljer med eller tvärt om)
6. Byt ut den tråkiga armaturen i halltaket till någon snyggare där du kan rikta ljuspunkter.
7. Ha det ordentligt städat med få saker som exponeras i lägenheten (less is more?)
8. Få upp din säng på sängben (kanske lite förvaring under sängen?)
Det var några punkter som kom upp i mitt huvud när jag kollade på bilderna. Textil och färger gör enligt mig hemmet mysigare. Inhandla belysning till lägenheten när du har råd, tänk mycket och fundera ut vad du behöver. Ta sedan hem massa alternativ från din lokala belysningsbutik och prova innan du köper!
Tack så mycket för tipsen. Det är en hyreslägenhet så att måla om/göra om är inte något jag kan göra. Som tur är kommer köksluckorna att målas om i sommar (och då blir dom vit!!) Säng är beställd och lådor under sängen kommer det bli då det är dåligt med förvaring för exempelvis sängkläder mm.
Tack så mycket för tipsen. Jag har kollat på bordet på IKEA och tycker det är väldigt snyggt, problemet jag har med IKEA möbler är att frakta hem dom när jag inte har bil... Jag bor i Umeå och närmaste IKEA är i Sundsvall, 30 mil bort. Och hemkörning av det kostar lika mycket som bordet självt. Hade inte alls tänkt på MIO Så just nu lutar det åt det bordet, ska gå och kika på det imorgon :)
therre, 2011-02-21
Köksbordet har fina former, du kan ta och måla det och/eller klä om bordsskivan med vaxduk.
Tycker inte du ska ha bordet under fönstret, är nog lite trångt.
Tror absolut på en skena i taket så du får lite mer avskilt när du vill.
På spaljén kan du spika upp en spånskiva som du tapetserar eller målar (lätt att ta bort när du flyttar också).
Efter att ha sett i dina album så tror jag att den svarta soffan passar dig bra! (annars är ju den rosa söt :D),
EmelieSvensson, 2011-02-21
Köksbordet ska säljas för det är alldeles för stort för den lilla lägenheten, är på jakt efter något mindre, gärna ett klaffbord eller så.
Ja det är nog mattan som får bytas ut tror jag, jag vill gärna ha färg, men är lite feg så jag vet inte vad jag ska köpa :p
Davidsson, 2011-02-21
Hej Emelie!
Är lägenheten en bostadsrätt eller en hyresrätt? Det spelar ju stor roll vid renovering osv.
Min lösning på lägenheten:
1. Tag bort spaljén, häng istället upp vitt tyg som du belyser med varmvit LED-list snett ovanifrån så att du får ett fint släpljus. Alt. måla spaljén (billigt).
2. Slipa och måla om köksluckorna i svart eller vitt.
3 Sälj det stora bordet på tex. blocket och inhandla ett mindre från samma ställe (återvinning, billigt).
4. Få upp lite gardiner i de färger du tänkt dig.
5. Få upp lite tavlor (som du matchar övriga detaljer med eller tvärt om)
6. Byt ut den tråkiga armaturen i halltaket till någon snyggare där du kan rikta ljuspunkter.
7. Ha det ordentligt städat med få saker som exponeras i lägenheten (less is more?)
8. Få upp din säng på sängben (kanske lite förvaring under sängen?)
Det var några punkter som kom upp i mitt huvud när jag kollade på bilderna. Textil och färger gör enligt mig hemmet mysigare. Inhandla belysning till lägenheten när du har råd, tänk mycket och fundera ut vad du behöver. Ta sedan hem massa alternativ från din lokala belysningsbutik och prova innan du köper!
Utnyttja alla utrymmen till förvaring :D.
Lycka till!
Tack så mycket för tipsen.
Det är en hyreslägenhet så att måla om/göra om är inte något jag kan göra. Som tur är kommer köksluckorna att målas om i sommar (och då blir dom vit!!)
Säng är beställd och lådor under sängen kommer det bli då det är dåligt med förvaring för exempelvis sängkläder mm.
ansen, 2011-02-21
Vad sägs om detta fina bord?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20104718
De har ett klaffbord på mio för 1950 kr som heter Kajsa. Det får plats 2 stolar, 4 om du sätter upp klaffen.
Tack så mycket för tipsen.
Jag har kollat på bordet på IKEA och tycker det är väldigt snyggt, problemet jag har med IKEA möbler är att frakta hem dom när jag inte har bil... Jag bor i Umeå och närmaste IKEA är i Sundsvall, 30 mil bort. Och hemkörning av det kostar lika mycket som bordet självt.
Hade inte alls tänkt på MIO Så just nu lutar det åt det bordet, ska gå och kika på det imorgon :)
henrick82, 2011-03-05
håller med davidsson helt och hållet :) mycket bra tips