Ska om en vecka flytta in i ett studentrum på 16m2, när jag såg det tänkte jag att det lätt skulle kännas för tomt - men nu när jag börjat "möblera" (med post its på ett papper) vet jag inte hur jag ska få in allt!
Det jag äger och tänkte att jag ska ta med:
två fåtöljer, ca 70x70 cm st
tvbänk/tv 50x50 typ
bord 100 x 60 - med två stolar
nattduksbord (var det nu ska stå! haha)
en liten billy bokhylla (kanske kan stå i en av klädkammrarna?)
Det jag ska köpa:
en säng 120x200
vill ha:
helst en expedit 149x39 (alltså en avlång som ska vara horizontel)
... eller annars en stor billy bokhylla.
Tacksam för all hjälp! :)
askogmansion, 2011-08-15
Hej och grattis till din egna lägenhet!
För det första behöver du inte någon säng! Du behöver en bäddsoffa, dessa finner du billigt på blocket (en sådan med förvaring för sängkläderna i en låda undertill ) Då kan du bjuda hem vänner utan att de behöver sitta i "sängen".
Du behöver ngn stans att arbeta så ordna till en bra plugg-hörna i en av klädkammarna, Mycket ljus och måla VIT VITT VITT så du får yta, Sätt gärna upp en spegel på väggen i garderoben så det känns rymligare.
Med en expedig bokhylla vid sängen behöver du inte något sängbord.
På Ikea kvadratsmart hittar du säkert ngt du kan ta nytta utav.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/small_spaces/index.html
Lycka till skriv gärna på min blogg om hur det går,,
mandyy, 2011-08-15
tack så jättemycket för alla dina tips! :) Och jag ska kolla in länken direkt!
v.persson, 2011-08-15
Om du inte behöver ha båda klädkammrarna till kläder så skulle jag utnyttja den ena som "kontor". Sätta in hyllor för alla pärmar och papper du kommer ha som student, kunna dra in el så du får plats med en skrivare (?) och någonstans att ladda datorn.
Beroende på hur dörrarna öppnas och måtten på dem kanske du kan göra en djupare hylla att ha som skrivbord? Bakom skrivbordet kan du sätta upp speglar för att inte behöva stirra in i en tråkig vägg - ikea har billiga som man fäster med klisterkuddar!
(läste först nu askogmnsions kommentar och vi verkar vara inne på samma spår! =) haha!)
Om du fick till studiehörnan i en av klädkamrarna, skulle jag tycka att ett bord är överflödigt. Gissar att du ska bo i korridor i.o.m. att du inte har något kök? Och i så fall blir det kanske inte jättemånga middagsbjudningar eller tillfällen du sitter ensam vid matbordet? När jag tänker på mig själv så äter jag mest framför tvn om jag är ensam! =)
Med dessa lösningar har du genast massor av yta att möblera de övriga möblerna med!
Jag skulle då försöka tänka att sängen får utnyttjas som både soffa och säng, och därför placera säng, tv och fotöljer nära varandra om ni vill vara flera som kollar på film eller spelar spel. Med ett större soffbord, kanske två mindre Lack från Ikea som går att flytta ihop och isär, har du plats för det viktigaste när du sover och även som middagsplats. Dessutom kan du sätta upp en hylla vid sängen som sängbord för att göra golvytan friare vilket gör att rummet känns större.
Med denna multi-funktion på säng, soffa, vardagsrum/matbord behövs ingen rumsavdelar enligt mig. 16 kvm är mindre än vad man tror, och att dela av rummet kommer nog bara kännas trängre. Jag skulle satsa på fler hyllor i Billy-serien om du behöver mer förvaring. Finns ju så många varianter med och utan luckor! =)
Eller kanske skulle du satsa på garderober istället - funkar ju för både kläder, smink och böcker. Dörrar som döljer allt - mindre stökigt intryck vilket gör att rummet känns större - och man kan välja spegeldörrar till t.ex. PAX från ikea för att ha någonstans att prova kläder och förstora rummet!
Oj, vilket långt svar! Skriv om du vill ha ett mer konkret förslag =)
mandyy, 2011-08-16
Oj,oj oj, TACK så jättemycket för ditt långa svar!!
Ja, du gissar rätt jag ska bo i korridor :) Tyvärr så finns ingen gemensam matplats i min korridor så ett matbord är ett måste :( jättesynd tycker jag. Jag äter också mycket framför tvn, haha :) men i och med att jag inte har någon soffa utan bara två rätt så instabila fåtöljer (+mig som spiller rätt lätt) så vet jag inte hur det kommer bli med det än. Tänker mig att jag vrider tvbänken mot matbordet när jag äter :) Haha vi får väl se hur det gå! Men i och med att matbordet även agerar skrivbord så tycker jag ändå att det är en viktig möbel. Har kollat lite hur det skulle bli om jag skulle ställa in matbordet/skrivbordet i ena klädkammaren men då den stora (bild) behövs till kläder och ändå känns för liten o ha som arbets"rum" och den lilla är alldeles för liten (tror jag har ritat lite fel när de ser lika stora ut på ritningen för de ser jätteolika ut på bilden), tror jag det är bäst att använda det till förvaring:)
Hm, haha dra in el låter väldigt komplicerat! Har fem-tiominuter till högskolan så tror jag går dit och skriver ut istället ;D
Ja, jag har börjat fundera på om det blir för trångt med expedithyllan, så ska vänta med att köpa den tills jag har flyttat in alla saker! Kanske blir det en garderob istället som du föreslår. Dock hade det ju varit lite roligt med en expedit (eller liknande) då man får in väldigt mycket i den - prydnadssaker, böcker och så kan man ju köpa till lådor om man vill förvara "småskräpet" :) Men som sagt, 16kvm är inte jättestort, speciellt inte när jag vill ha in en 120 säng :) Får inte sätta upp saker på väggarna som ger stora hål, och som jag uppfattat det så behöver hyllor rätt stora hål för att de ska kunna hålla uppe all vikt?
Tack igen så jättemycket för ditt långa svar :) :)
BeckaB, 2011-08-22
Kanske kan du få något tips från min före detta studentlya på 19 kvm? Kolla in det albumet om du får lust. Det är spännande att inreda studentrum för man får tänka så finurligt! Annars är några tips: som tidigare kommentator sa så gör ju speglar att utrymmet ser större ut. Ha inte öppna bokhyllor om du inte har enhetliga saker i (kan se väldigt rörigt ut annars i ett litet rum). Bygg uppåt väggarna. Lycka till!
mandyy, 2012-01-16
Ja, jag tänkte att det blev enklare att flytta runt och testa olika möbleringar :)