Det här är våra kök, känns väldigt kallt och opersonligt (se gärna hela albumet hos mig)... ni förstår vad jag nog menar.. sen finns ett hörn som ser ut som en salig blandning av jag vet inte vad.. tanken är att i framtiden byta ut luckorna, bänkskivorna och kakel.. tapetsera om.. men inget som finns pengar till just nu.. tills dess skulle behöva lite tips hur jag får in lite värme i köket.. får gärna komma redan med tips på helhetsrenovering.. färg på tapet och belysning och sånt.. alltid närmare komma målet om man börjar räkna vad renoveringen skulle kosta..
Efter alla era kommentarer, så konstaterade jag snabbt att det blir ett helt nytt kök.. för de är så mycket saker i köket jag hatar.. jag har själv inte lagt några hängare eller tavellister eller något.. utan allt har varit på plats när vi flyttade in och sen har jag bara "försökt" fylla på.. men jag håller med de flesta att mycket som inte stämmer och där med ger rörlig intryck.. dock ny kök blir det inte förrann under sommaren.. så har helt enkelt en enkel fråga, vad för färg ska jag ha på en kappa tills dess? Tack alla!
NattTroll, 2011-10-31
Någon matta under bordet eller en vid köksbänken? och ett par hängande gardiner istället för en kappa. tycker jag kan ge mera mys känsla. En fin fönster lampa och någon ljuslykta eller sljustake på bordet kanske.
Grått vitt och svart är snyggt och lite silver klickar kan göra mycket. gillar du färger så plocka in en färg du gillar. Som orange kanske nu i höst? och kanske mörk röd till jul eller något.
På något vis känns köket tomt men samtidigt rörigt. Vetinte om det är för prydligt för att se prydligt ut. Försök att lyxa till det lite med rejäla ljustakar och en cool lampa, något med mer kraft i om du förstår? Några större krukor och någon tjockare mysigare växt. Istället för små saker som står och dammar lite utspritt över allt. menar speciellt vid matplatsen nu.
SannaS, 2011-11-01
För att få in lite mer värme i köksdelen, så skulle du kunna klä om bänkskivorna med kontaktplast som ser ut som ek, finns på Bauhaus tex. Kostar inte mkt och bara att klippa till rätt storlek och stryka på. Skulle nog passa fint till de gråa väggarna och ge ett varmare intryck än de vita bänkskivorna du har idag. Kanske skåpsbelysning/några spottar till vitrinskåpet, om det inte redan finns?Är så fint på kvällen med skåpsbelysning. Och som natttroll sade här, så kanske gardin med lite varmare färger, och ljusstake på bordet. Det var några tips jag kunde komma på...
NattTroll, 2011-11-01
Ska jag vara ärlig tycker jag du ska ta ner hyllorna och bokstäverna på väggen.
Tavlorna som står i hyllorna kan du hänga på väggen istället för hyllorna och köp några till och gör en fin personlig kul tavelvägg. där bokstäverna är kan du hänga en eller två små hyllor du kan ha någon kul kokbok på och så. tror det hade gjort mycket.
_krumeluren_, 2011-11-01
Hade det varit mitt kök så hade jag i hörnan med överskåpen tagit bort den ena luckan för att få ett cleenare intryck och det du förvarar i skåpet sorterat upp snyggt och med snygga burkar.
Matta i färg på golvet i själva köksdelen och riktat ljuset mer på skåpen iställte för mot golvet. vid köksbordet hade jag köpte en snygg färgrik gardin och matchande duk/löpare till bordet. nya frächa blommor som inte ser så risiga ut. väggen där du har väggordet hade jag tagit bort och satt upp på andra sidan om du nu vill ha väggordet kvar i köket. tjepa upp något mönster mer cirklar/kvadrater eller vad som och målat upp på den väggen istället.
Trendstyling, 2011-11-01
Hej!
Håller med "krumiluren" tills ni har ekonomi till att renovera..
* Ta bort ena luckan i hörnan och placera lite fina burkar, kokböcker ev miniväxt mm där.
För att inge ett sk "varmare" intryck, behövs växter, belysning och annan rekvisita.
* Byt ut växterna mot större, gröna härliga växter.. Passande i er inredning, murgröna på ring eller hängande?
* Även fler mindre växter och/eller kryddväxter på bänkarna, alt placera småväxter i era vita, hängande krukor.
* Ljus höjer stämningen enormt, både värmeljus och/eller blockljus & ljusstakar.
Att hänga upp längder i detta fönster är inget jag rekommenderar då du inte har så stor yta till vägg bredvid fönstret. Däremot en längre/högre hissgardin skulle höja stämningen. Se länk nedan på en massa fina..
http://textilonnet.se/default.asp?pgid=323&showall=true
Omplacera lite på tavellisterna så att de står lite mer organiserat och inte "utspritt" tillför gärna några värmeljus även här.
Välkommen att kika in hos mig för ev lite fler tips/idéer + att det finns oändliga bilder med ombonade hem här "som du vet" som är fantastiskt vackra och inbjudande :))
Jag tycker du redan har ett underbart fint kök och det behövs bara lite småfix för att få det varmare (som du verkar vilja ha det) och med små, enkla medel kan du forma det precis såsom du vill =))
Lycka till och ha en fin kväll!
pinkfriday, 2011-11-04
Att bara måla om väggarna i en varmare ton hade gjort susen ;) Sen vilken färg gillar du? Om ni vill fortsätta ha grått kan man ju välja 2502-y eller nån i den varma grå skalan. Annars tror jag att nån tapet från boråstapeter falsterbo eller boheme kunde vara fin i stil med köksluckorna. Finns hur mycket fina tapeter som helst att kika på om du kilar ner till en färghandel.
En matta på golvet, några stora frodiga växter i fönstret och ev en fina liten lampa där så hade det blivit skilland, tycker ert kök är en fin bas, lite små fixa bara så, de fixar du nog toppen ;) Skaffa en accent färg och ha på en handuk som händer på spisen och ta upp samma på duk och gardiner kan vara ett annat sätt att få in lite färg.
Kul växter att ha i fönstret kan vara sommarmurgröna som växter som bara den annars är hibiskus härligt att ha på sommaren då det blommar så fint. På bordet kan man ju ha nån liten lågkruka med sukkulenter. Byt skott med vänner, jätte kul att se nåt man planterat växa, lill killen kanske vill så ett apelsinträd? ;)
Mitt tips är att sammla in ca 10-20 bilder på kök du gillar och analyserar vad det är du dras till och sen är de bara att applicera det du gillar till ditt eget hem ;)
iceflower, 2011-11-04
Tycker ni ska vänta med att byta luckorna. Ta er råd redan nu att byta ut bänkskivan, sen ta kakel senare. Ta en bänkskiva i mörk valnöt
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10153714/
eller
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10123675/
Sen finns det färdiga väggplator som du kan fästa direkt utan fog och sånt grajs..kolla in denna länk...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70169934/
Du kan även måla på kakel, fråga i en måleriaffär så hjälper dem dig :)
Sen dem öppna skåpen du har på bilderna, ta ut allt och rensa. Dem små facken, lägg bara vinflaskor där, även om du inte dricker vin kanske så blir det en fin detalj. Försäk ta bort någon lucka och få in micron i ett skåp eller behåll luckan och ställ micron bakom, när den står så framme tar den så onödig plats.
Måla gärna väggarna i nån ljus, ljus beige el nougat färg...rusta har billig väggfärg för 139 kr för typ 2 liter tror jag det e.
Sätt tavellisterna på rad, gärna två rader, så blir inte intrycket rörigt. Och sätt massa kokböcker på dem, dem du tycker e finast att varje dag se på.
Ta bort kopparna som hänger på listen, och ha endast en enda lång list, om du tvunget vill ha, bestäm dig för ett ställe, så blir det inte rörigt intryck där heller.
Dem facken ovanför kaffekokaren, sätt fina korgar där, där du kan förvara lite saker.
iceflower, 2011-11-04
kolla in bettan57 här på styleroom, kolla hennes kök album, lite så jag mena...men vill man ha annat kakel kan man ta de, men lite med bänkskivan, så du ser hur det blir :)
tummenmittihanden, 2012-01-02
Tack för tipsen, jag kommer att göra ett helt nytt kök.. kommer lägga upp ett hjälp mig album på det med.. hoppas du vill ge lite nya tips och ideer där med :) tack!
tummenmittihanden, 2012-01-02
Tack för tipsen, jag kommer att göra ett helt nytt kök till sommaren.. kom jag fram iaf.. kommer lägga upp ett hjälp mig album på det med.. hoppas du vill ge lite nya tips och ideer där med :) tack!