Nu blir det fondvägg i vardagsrummet! :) Fondväggen kommer att tapetseras med denna ljuvliga tapet som bilden visar. Men jag skulle behöva hjälp med vad som kan tänkas göra sig bra till?! Våran lokala färghandlare röstade för en kulör ( ursäkta, ja vi ska måla dem andra väggarna) som slår i lite rött jag tycker den ser gråbeige ut kanske lite åt puder. Har provmålat en liten yta och vet varken ut eller in efter det. Skulle ni ha kört någon varm vit eller ska jag ta en kulör med lite pigment i som lyfter fram tapeten? Jag vill inte att rummet ska se kallt ut. Det jag önskar är att det får bli lantligt romantiskt och att rummet känns varmt trots ljusa färger. Hjälp och råd tas tacksamt emot :) MVH/Hanna
moreismore, 2011-11-13
Det är en jättevacker tapet men jag är tveksam om den gör sig som tapet till en fondvägg. Jag tycker du ska våga tapetsera hela vardagsrummet i tapeten. Tror det skulle bli riktigt bra.
Jag tycker sällan fondtapeter blir bra men om man väljer att göra en fondvägg så måste färgen på rummets andra väggar helt utgå från fondtapetens kulör.
Piran, 2011-11-14
Som andra redan föreslagit så tycker jag att du ska ta fram den bakgrundsfärg som är i tapeten när du målar de andra väggarna. I färghandeln kan de hjälpa dig att ta fram exakt rätt kulör. Finns det ingen kulör på NCS-kartan som stämmer kan de mäta med en maskin och ändå bryta fram exakt rätt. Hoppas det blir bra!
MaBelleMaison, 2011-11-17
Hej och tack för råd och tips! Till saken hör att vi har öppen planlösning mellan vardagsrum och kök så av den anledningen började denna ideé med fondvägg att spira då vi inte vill ha rosor på hela den enorma yta som både vardagsrum och kök utgör. Vi valde från början en kulör som gick igen i tapeten och som skulle lyfta dem varma inslagen (rosbladen). Denna nästintill puderbeiga fick tapeten att se väldigt smutsig ut. Vi har efter det köpt en provfärgsburk med den färg vi valde från start men inte vågade tro på riktigt. Det blir champinjon som är en varmvit färg. Jag hoppas det blir bra och att vi slipper ångra att vi väljer kontrast iställer för enhetligt. Den som överlever denna renovering får se....
Tack iaf för din erfarenhet och personliga åsikt! MVH Hanna
Den här tapeten är så sjukt fin så den passar faktiskt precis överallt. Den skulle vara enormt fin med väggpanel till men detta projekt är vardagsrum/kök (öppen planlösning) så jag vill inte ha rosor överallt och inte heller panel i vardagsrummet :P Tack snälla för råd och tips iaf! :) MVH Hanna
Tavk snälla för tips! Kulören vi provmålade en del av väggen med var puderrosa men den fick tyvärr tapeten att se väldigt skitig ut :( Tapetens bakgrundskulör är inte En ren kulör utan två kulörer en varmbeige och en grönbeige som ser smutsbeige ut på håll :) Kulören vi först provmålade med fick den underbara tapeten att se skitig, ja sunkig ut :( Så bort med det puderbeiga och in med det vita till :)
Tack för att du tog dig tid att svar på min tråd :) MVH Hanna
problemet är att det inte är en kulör i bakgrunden utan två. Vi har lånat ett expertöga men då det blir en ren kulör så framstår tapeten tyvärr som väldigt skitig. Vi valde därför det vi först trodde på...champinjon - en varmvit kulör. Så bilder kommer när kalaset är klart så får ni se hur tokigt det kanske blir :P Tack snälla iaf. MVH Hanna
jeanettemilde, 2019-03-10
Hur blev det undrar jag år 2019 som fundrrar på samma tapet? Tänk om du kunde messa en bild? 😍
Bästa hej!
Jeanette 0707-303186