Då var de dags att flytta till en etta.
Skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få lite inredningstips från nån mer rutinerad.
Kommer få sätta upp nya tapeter i både kök och vardags/sovrum. Hade tänk ha en bäddsoffa som säng som även ska funka som samlingsplats när man har besök.
Så för den/dom som är intresserad och villig att hjälpa mig så har ni totaltfria händer att skapa något fint och funktionellt utav mitt blivande hem :)
Tack på förhand //Thom
pelle416, 2011-11-17
hej
Jag hade slagit ut väggen mellan kök och rum. Sedan flyttat bänken från väggen mot rummet alternativt tagit bort den.
/Peter
BeckaB, 2011-11-18
Oj, vad roligt! Hade varit bra att veta vilken stil du tycker om och vilka funktioner du måste ha i vardagsrummet/sovrummet. Då kanske man har någon bättre mer specifik bra länk.
Det flödar förslag i mitt huvud och ska försöka förklara åtminstone ett av dem.:)
Det är att ha en snygg soffa (ev hörnsoffa om du är en social varelse eller kanske soffa plus flyttbara fotpallar/fotölj) i hörnet direkt till höger. Inte pressa in soffan intill väggen, utan låta det vara lite luftigt. Sedan ställa skrivbordet framför fönstret (samma här: låt det stå "luftigt") med en snygg stol, snygg skrivbordslampa etc. Mmm! Jag ser allt framför mig men det är säkert svårt att få dig att förstå såhär i text.. Den avlånga tomma väggen skulle kunna vara full av förvaring i samma "sort". Alltså, om du använder bokhyllor - använd samma sort/storlek (inte ett måste att de måste vara i samma färg etc.) längs med hela väggen, från golv till tak. Har du fula prylar bör du ha stängd/dold förvaring - annars kan du fundera på att ha lite öppen.
Mitt tips är att inte köra en klassisk IKEA-lägenhet utan hänga på loppistrenden och göra lägenheten spännande, personlig och levande. Eller, utgå från vad du tycker om - vad som är DU helt enkelt.
Inspiration på ombonad och levande inredning tycker jag du kan hitta på:
www.spiti.se
www.indiska.se
Eller du kanske mer tycker om stil som på:
www.granit.se
www.house-of-sweden.se
Eller ta en titt på några Roomservice-program på kanal5 play så lär kreativiteten flöda.
STORT lycka till!
BeckaB, 2011-11-18
Ett annat förslag är att ha en något rundad (tänker eventuellt Howard-liknande bäddsoffa) i mitten av rummet, på höger sida. Låt den stå lite svängd - så att du tittar mot fönstret + ha bord och en fåtölj/fotpall vid fönstret. Ställ sedan istället skrivbordet direkt till höger när du kommer in i rummet.. På så sätt tänker jag att du slipper se skrivbordet (som ofta innebär stress) när du myser i soffan.
Å, vad det är svårt att förklara men ja, det finns många fler sätt också. Tänk utanför ramarna.
Thomz, 2011-11-18
Åj va kul å få så bra svar när man verkligen behöver de! Ska till lägenheten på måndag och gå igenom vad jag kommer få gjort och vad jag får göra själv inom gränsen för vad en hyregärst får göra.
Vet att jag kommer få byta tapeter i vardag/sovrummet för dom var riktigt dåliga, sen hoppas jag innerligt att jag får byta i köket också för att få lite liv i den annars så vita och tråkiga köket. Köket är enligt mig ett vanligt vitt och fyrkantigt lägenhetskök som verkligen behöver färg för att vara trivsamt att vistas i, de utrymmet behöver verkligen en personlig prägel för att bli bra!
Toan tror jag inte jag får göra om så mkt i för den var relativt fräsch trotts den tråkiga röda färgen..
Ska ta med mig kamera så jag kan fota lite så man får en bättre bild över hur man skulle kunna möblera och fixa :)
Funderar på en soffa i den här stilen
http://shopping.blocket.se/Trademax_Chicago_Baddsoffa_3481796.htm?cg=41541422&q=b%E4ddsoffa
BeckaB, 2011-11-18
Trevligt. Om du har tänkt dig den där soffan rekommenderar jag absolut ett (eller två?) runda bord till. Inte ett tråkigt fyrkantigt. Okej? Och absolut inte svart eller vitt. Det är så många som har det och det är sällan det blir liv i inredningen då. Dessutom kan det upplevas mjukare och varmare med runda former. Om du har bäddsoffa bör bordet vara lätt att flytta.
Det är svårt att ge konkreta förslag när jag inte vet vad du är för slags person, vad du tycker om, vad du sysslar med, vilka funktioner som är viktiga etc.
Man får förresten göra ganska mycket som hyresgäst. Bara saker blir fackmännamässigt utförda och man återställer extrema färger eller liknande innan man flyttar. Du pratar om ett tråkigt vitt kök. Tänk då på att man inte alltid behöver måla om för att få färg. Du kan till exempel sätta upp ett gäng vackra tyger eller göra en gigantiskt stor tavla av en träram och häftigt tyg istället. Eller om du nu ska måla väggen kanske du kan använda väggen som en enda stor gästbok istället?! Låt folk som kommer på besök skriva med vägganpassade färgsprakande pennor direkt på väggen. (När du flyttar målar du bara över ett lager med vit färg isåfall). Lite udda men varför inte? :)
Det finns så oerhört mycket du kan göra. Hämta inspiration säger jag bara. Styleroom är väldigt bra på det sättet men även inredningstidningar, tv-program osv.
Ps. En sak jag lärde mig från någon inredningstidning för mängder av år sedan är att i ett normalstort rum (ditt vardagsrum ungefär) ska det finnas åtminstone sju olika belysningskällor. Tänk på det också. Sånt gör väldigt mycket i ett rum/ett hem.
Thomz, 2011-11-19
De där du sa om rumsbordet gav mig en liten tankeställare, hade tänkt mig nåt liknande bord http://www.trademax.se/inomhus/vardagsrum/soffbord. Men de kanske blir som du säger att man inte får något liv i rumet om allt bara blir fyrkantigt.
Jag är en glad och social person som gillar sport och friluftsliv :) Skulle du vilja ha en grundligare beskrivning kan jag PM:a dig.
Kikade faktiskt in på din sida å såg hur hur valt att färgsätta och möblera, tyckte du hade fått till de riktigt bra !
När du säger belysningskällor hur exakt menar du då? Måste de vara en lampa lr räcker de med t.ex ett fat värmeljus eller liknande ?
BeckaB, 2011-11-19
Oj, det var ett fiffigt bord ju. Med extra sittplatser och allt. Det skulle väl kunna vara okej men som sagt, om det är en bäddsoffa blir det omständigt med sådant bord och färgen är för vanlig och trist enligt mig.
Och så tänker jag såhär (låter som om jag är värsta inredningsgurun vilket jag inte är. Inredning har bara varit min hobby sen 0 års ålder ungefär.. ;) ). Jag tänker att om du nu gillar sport och fritid undrar jag hur mycket svart färg det finns inom de områderna.. Inte jättemycket va? Kanske du ska ta in lite mer naturmaterial och naturfärger på ett eller annat vis, och då menar jag INTE beiga och caffelattemålade väggar - det var ute för tio år sedan. Men ja, på annat sätt. Ta inspiration från din sport och fritids-värld.
O, ja! Nu kom jag på en sak. Jag har en grym bok här (som inte finns i bokhandeln längre men) som handlar om hur du hittar din personliga inredningsstil. Apprpå färger kan du ta och tänka lite extra på dessa frågor:
1. Vilken är din favoritfärg? Kolla i kritasken/i bokhyllan. Vilken är den första färgen som får din uppmärksamhet?
2. Hur reagerar du på färg? Älskar du varma toner i solnedgången eller tilltalas du av det rena vinterlandskapet?
3. Vilka färger har du i din garderob? Sticker du ut från mängden? Är du sval och sober? Vilken färg har du mest av?
4. Hur vill du känna dig i rummet? Vill du kunna slappna av eller bli upplivad?
5. Har du ett färgminne du vill återuppleva? Finns det någon plats du vill återskapa? En känsla du vill komma åt igen?
Kul att du tyckte om mina färger och min möblering men jag är öppen för så många olika inredninsstilar och vill testa de alla så du behöver inte tro att jag försöker få din lägenhet att se ut som min gör. :)
Appropå belysningskällor innebär det olika källor helt enkelt, och det behöver inte bara vara lampor utan som du säger: lite värmeljus här och var också. Hittar här i boken "Använd dig av bordslampor, golvlampor och riktade spotlighter. De gör ett mycket bättre resultat . Och glöm inte att en dimmer gör ljuskällan mer flexibel". Du kan söka på honom, Jimmy Schönning - känd från Äntligen hemma. Jimmy är expert på belysning i inredningssfären.
BeckaB, 2011-11-19
Passar på att lägga in några fler tänkvärda frågor som handlar om din stil:
1. Vilken typ av omgivning gör dig lycklig? Är det ett enkelt, öppet utrymme med känsla av hav och strand? Eller ett mysigt rum fyllt med böcker och bekväma stolar?
2. Storstadsdjungel eller livet på landet? Var känner du dig mesr hemma?
3. Vilken möbel eller sak är din absoluta favorit? Vad har den för stil? Var kommer den ifrån? Hur fick du tag på den? Hur skulle dem kunna slå an tonen för inredningen?
4. Vilka människor inspirerar dig? Hur bor de?
5. Stämmer dina inredningsideal med det liv du lever? Passar en finmatssal med din avspända livsstil? Har du möblerat vardagsrummet efter dina gästers eller din egen smak? Är ditt hem verkligen du?
Thomz, 2011-11-21
Nu har jag lagt upp flera bilder på lägenheten, kanske inte är dom bästa men nu går de iaf att få en bättre uppfattning hur lägenheten ser ut.
Fick även veta idag att jag får alla tapter utbytta och att golvet i vardagsrummet blir slipat å lackat.
Kommer få välja tapeter från nosjö ide & design och deras borsana utbud, men fastighetsägaren har tagit bort 20 st tapeter ur utbudet, så de kommer bli knivigt att välja ut något bra.
Har kollat igenom lite tvärt och jag kommer nog köra på en vit tapet men jag skulle vilja ha en mörk fondvägg, men då finns de bara en brun typ caffefärgad att ta...
Du får gärna länka lite grejer som du tror skulle passa in i lägenheten utifrån va du kan fantisera ihop :)
BIBBI1, 2011-11-25
köp två 70 eller 90 cm boxmadrasser sätt på hjul två hjul ska vara bromsbara hjul finns på ikea tex sen sätter du sängarna i ett hörn så har du hörnsoffa 2 st enkelsängar eller dubbelsän om du rullar ihopa madrasserna vita vackra överkast och massor med kuddar.
köp en stor koffert ellet gammaldags resväska som soffbord och förvaring gardinerna utanför fönsterramen så du förstorar fönstet