Hej, jag är en tolvårig tjej som bor hos min mamma och pappa.
Jag har ett litet problem. Jag blir aldrig klar med mitt rum. Jag försöker fixa och dona nästan hela tiden. Och jag har inte pengar att köpa saker heller. Vad borde jag göra?
Ps: det är ingen idé att fråga mamma och pappa om pengar/möbler.
Dom tycker att jag kan fixa det på nåt annat sätt.
Jag skulle gärna vilja ha ett rum som är lite mer ungdomligt/vuxet. Jag leker inte längre. Det mesta jag gör är att sitta vid datorn och pyssla.
niinah, 2012-05-17
Du kanske ska måla bokhyllan vit och rensa den lite? Sedan tycker jag att du ska testa att ha sängen under fönstret och ut i rummet, alltså huvudkudden under fönstret. Det tycker jag brukar se mysigt ut!
Ossian, 2012-05-18
Jag tror att du vinner mycket på att försöka plocka bort lite saker och inte ha så mycket framme samtidigt, då kan du ju även variera dig =)
Liandrin, 2012-05-18
Hej. Som förgående skulle jag börja med att rensa hela rummet. då får man en bättre överblick. Släng det som du inte vill ha kvar, städa din garderob och gör snyggt där inne. det kanske kommer finnas hyllor du kan använda där inne för att lägga in saker du inte behöver ha framme. Det är svårt att se en helhet i ditt rum, med dina bilder :) Men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig, sedan är det självklart en smaksak. om du har möjlighet att flytta din trekantshylla, skulle jag sätta den i hörnet vid huvudändan vid sängen. Där skulle jag sätta nallarna. Sedan skulle jag sätta den långa hyllan ( den vita) ovanför skrivbordet, jag skulle använda dina svartvita boxar för att lägga skrivbordsgrejer. Sätt endast dom på den hyllan, så kanske du får bort en del från ditt skrivbord. Det skapar också ett stilrent intryck. Det kanske går att göra som förgående talare, att flytta sängen så att det är under fönstret, då slipper du flytta trekantshyllan. (sätt alltså sängens huvudgavel mot väggen vid trekantshyllan) flytta den stora hyllan kanske bredvid hamsterlådan? Gör en storstädning i den hyllan och om du använder stereon, sätt den längre upp (kanske på trekantshyllan om du inte vill ha nallarna där) (nallarna kan man lägga fint i sängen?? den höga stolen skulle jag använda som nattbord, bredvid sängen. Sätt en fin blomma (om du har någon) eller liknande. Om det finns möjlighet i framtiden, skulle jag satsa på fina förvaringslådor du kan ställa i den stora, så att det blir lite mera ordning. Du kanske man lägga undan en del böcker som du läst ut eller inte använder? Min dotter har en tavelhylla som hon ställt upp sina finaste böcker. Ordna tavlorna du har på ett och samma ställe. Kanske kortsida med dina tavlor? Går det att sätta upp din tv på väggen? Kanske en myshörna Sätt i så fall den kanske på väggen där din hamsterhylla är, men vid fotändan av sängen (om du möblerar som vi föreslog) Då kan du ligga i sängen och se på tv. Ja det är lite tips från mig i alla fall. Som sagt är det jättesvårt då man inte ser HELA rummet. :) Lycka till. Vet att det är jättesvårt att få till det med brist på möbler. Men man kan bara göra sitt bästa :)
Liandrin, 2012-05-18
En sak till. Fina gardiner (vet inte vad du har nu) be din mamma om några som du kan få av henne i färger som ger lite färg i rummet. Kanske lila eller turkos? något du tycker om. Eller önska dig några i present. :) gör rent fönstret så det bli rent där (inga grejer alltså) sätt två krukor som matchar varandra eller en vas med lite blommor. ge dig ut i sommarvärmen och plocka lite fina blommor. om du har någon lampa, kan det vara fint att sätta den i fönstret bredvid blommorna. nån enstaka prydnadsgrej också. det gör väldigt mycket för ett rum att inte ha så mycket grejer här och där. :) Hoppas du får till det, lägga gärna ut bilder så vi får se hur det blev :)
hannao, 2012-06-05
så gullig du är! hoppas att du kan önska dig lite ny färg till ditt rum i julklapp eller när du fyller år. kram till dig!
hannao, 2012-06-05
Hej igen. Kom på ett litet tips, du kan dölja allt på din höga hylla genom att sätta för ett tyg. Gå in i en tygaffär och be om en fjädervajer, en sådan där med vit plast på. I paketet finns små öglor som du skruvar in i trät högst upp i hyllan, och två krokar som du skruvar in i stålvajern. Sedan fäster du bara denna i öglorna och du kan dra på ett vitt draperi som du kan dra undan när du ska spela musik.
En annan sak som ett tips till bokhyllan är att stapla böckerna på andra hållet för att skapa med hyllplats, alltså lägg dem platt mot hyllan, de stöoa underst, osv. CD-skivvorna kan du då få plats med i bokhyllan och behöver inte ha cd-stället om du inte vill.
Maria123, 2013-01-20
Jag är i samma situation som du, men jag har ett tips.
Om du kan, och har, eleven val på skolan, kan du alltid välja träslöjd och snickra ihop en låda där du kan ha alla dina pysselsaker i så att de inte ligger huller om buller i ditt rum