Ja, så här ser alltså fulaste sovrummet i stan ut. Ostädat är det med, hela klk är full med grejor som inte ska vara där, så det som ska vara där (och lite till) står uppradat i sovrummet istället.
Förslag på tapeter (hyresrätt så inte för 'galna') = ) och lite annat. Sängbottnen är det enda som ska vara kvar tror jag. Eller så byter vi till en bredare. Ja, de ljusblå gardinerna vill vi ha kvar också, de är makens : )
ninor, 2013-01-01
Om ni vill ha kvar de blåa gardinerna, så vad sägs om vita väggar (ev med någon fondvägg) och ljusblå som accentfärg, tillsammans med t.ex. mocka, latte eller någon lite mjukare och varmare färg?
MamsellZ, 2013-01-01
Funderar på vitt faktiskt, fräscht och fint, men hade det i förra lgh och det var väldigt ljust. Å andra sidan, där hade vi inte mörkläggningsrullgardiner heller.. Mocca eller något till låter bra, blått kär ju ganska kallt annars. Vi har precis idag pratat om det sambon och jag, så vi kommer att vrida sängen mot 'skräpväggen' för vi (jag) behöver ha en bokhylla med plats för böcker samt att vi behöver ljudisolera lite mot rummet bredvid. Huvudgaveln står idag mot väggen till ena dotterns rum och vi hör varandra hela tiden. Billy, antagligen vita blir det för det får precis plats 4 st 80 cm breda där och de är precis lagom djupa mot fönstret.
Bellz, 2013-01-02
Det var mig fina gardiner :-)
Jag gillar din idé att ställa sängen mot sidoväggen. Då har du fönstret framför dig när du vaknar, vilket är helt sjukt mysigt på sommaren.
Några saker att tänka på i sovrum (nu vet jag ju inte hur ni vill ha det, med tanke på brandsläckarröda väggar låter det som att ni gillar starka färger) :
- välj harmoniska färger. Rött är en ganska aggressiv färg,. Har ni funderat på någon annan färg på sänggaveln?
- när ni skaffar bokhylla i sovrummet : välj gärna att ha dörrar till hyllorna. Ju slätare ytor i sovrummet desto bättre - inte lika mycket att fästa blicken på = lättare att somna.
- hur är luftflödet i rummet? Min erfarenhet är att det lätt blir dålig luft med mörkläggningsgardiner. Jag hade nog valt stora, mysiga träpersienner :-) vita väggar ger ett bra, neutralt intryck men om ni tycker att det känns för ljus så kan man gå någon grå eller, som föregående skriver, en moccavariant.
Det skulle vara kul att se hur ni inreder vardagsrummet :-)
FrkHansson, 2013-01-02
Om ni väljer att ha Billybokhyllorna utan dörrar kan ni säkert måla/tapetsera i vitt. Böcker lär ge mycket färg. Kan bli mysigt!
MamsellZ, 2013-01-02
Aaaaaaaaaah de röda väggarna ska bort haha. De fanns när vi flyttade in : )
Sänggaveln har haft många färger, sist blev den röd till mitt vita sovrum jag hade förut. Nu ska den inte vara kvar :) Vi bygger en ny. Antingen blir det dörrar eller så får böckerna stå för färgen. Vill gärna ha lite varmare ton i sovrummet så mocca/latte lät bra. Grått blir det i vardagsrummet. Vi har ofta fönstret öppet just för att det blir dålig luft med mörkläggningsgardinerna som dock är ett måste, ju mörkare desto bättre för min sömn. Har haft ett sovrum med svart tag coh grå väggar, sov kanonskönt, men i en hyreslgh vill jag inte måla svart i taket..
MamsellZ, 2013-01-02
Ja, böckerna får antagligen stå för färgen, men är tveksam om vitt. Funderar på att ta med gardinen när jag ska köpa färgen och se..
Anders_A, 2013-01-06
Flytta upp gardinstången! Det ser heltokigt ut när gardinerna slutar sådär kant i kant med fönstret.
En skön beige färg på väggarna skulle nog passa bra med de ljusblå gardinerna om ni vill ha något hyfsat neutralt.
MamsellZ, 2013-01-06
Ja, vi har bara satt i gardinstången i befintliga hållare, men de plockar vi ju bort när vi ska måla om. = ) Ja just i sovrummet vill vi ha lugnt och neutralt. Så beige av något slag blir det nog, hittade en som heter linnebeige, ska ta med mig ena gardinen och testa mot olika färger tror jag = )
LaLola, 2013-01-16
Det här sovrummet känner jag igen från FL. ;-)
MamsellZ, 2013-03-29
Ja jag finns där med : )