Vår uteplats är 8 meter lång och 3 meter bred. Vad ska vi göra med den? Har helt kört fast.
Det viktigaste är att den är anpassad efter barnen på 1 och 6 år.
Gärna mycket färg och lek.
Längst ut på ena sidan finns det en liten plätt med gräs och vid väggen är det bara jord.
Tyvärr är det stenplattor, vilket inte känns så himla kul med tanke på att den minsta redan snubblat och slagit sig där en gång och det lär väl bli flera så jag har funderat på om man kan ha något mjukt underlag..
Dock är det hyresrätt så vi får väl inte göra alltför avancerade saker och det får inte kosta för mycket.
Gillar pyssel och kan tänka mig att återanvända gamla saker för att göra en kul uteplats för barnen.
Nemi, 2014-04-01
Lilla gräsplätten
AdiMaria, 2014-04-10
Finns ju sådana där underlag som ser ut som pusselbitar man kan ha i gymmen. Sådana går ju att lägga på plattorna. Du kan väl ha en liten sandlåda också? På betongplattorna eller på gräset... Antingen en liten i plast eller ett traktordäck du målar och fyller med sand. Sen kanske du kan göra små rabatter och odla något litet tillsammans med barnen? Tomater, jordgubbar eller liknande. Sen kan ju ha en gungbräda eller liten gunga eller något sådant. Kanske hängmatta eller hammock? Ett bord och stolar till dig själv kan ju också vara trevligt;)
Nemi, 2014-04-15
Ooo! Tack för jättebra tips!! :)
Nattviolen, 2014-04-23
Jag skulle helt klart göra lådor där "gräset" är. Är du lite händig så kan du rama in plätten själv med reglar och en låda kan du göra till sandlåda till barnen och den andra att odla i. T.ex. sockerärter som klättrar på spalje och barnen kan knapra på och smultronplantor :) Vill du inte bygga själv finns både pallkragar och färdiga sandlådor. Själv är jag allergisk mot att ta in grälla plastgrejer i trädgård och utemiljö, där ska det vara naturmaterial, men det är såklart en smaksak...
Jag skulle nog inte välja att täcka hela stenytan med något mjukt, däremot lägga en grå "balkongmatta" på metervara (typ fuskgräs) under den andra delen där du kanske ska ha någon typ av sittmöbel. Alltid trevligt med soffa och bord om man vill äta ute och grilla! Kanske kan barnen ha en egen liten sittgrupp vid sandlådan, det finns sådana små med fasta bänkar och bord.
Blomkrukor för lite mer grönska och dynor och kuddar för färg.
Ett skissförslag hur jag tänkte, lycka till och håll tummarna för en solig lång sommar!
Nemi, 2014-05-05
Åh! Tack så mycket för förslagen!
Funderade faktiskt på såna där pallkragar. Dom verkar himla praktiska. Och en sån där balkongmatta har vi faktiskt liggandes nu när jag tänker efter.. Den kanske man kan använda..:)
anncharlottandersson, 2019-05-16
Vad bra, nu fick jag oxå ett tips. Lycka till👍😀