Vi håller på att renovera barnrum. Det är snedväggar och väldigt inpå fönstret.
Så mitt dilemma är hur jag ska lösa det här med rullgardin och gardin?
Vanlig gardinstång lär inte få plats :( Och rullgardin är ett måste då det är söderläge och sol i stort sätt hela dagen! Hoppas det kommer få plats!
Så vill gärna ha hjälp av er med tips och ideér hur jag ska göra!
shalita, 2014-07-15
Jag har ungefär likadant i två sovrum. Jag har satt vanlig gardinstång så långt ut som jag kunde (i fönsterfodrerna o kanske lite längre ner än man brukar ha då). Rullgardiner har jag kapat för vardera fönster o fäst upptill i karmen.(men jag har en dm mellanrum mellan de två fönstren), dina fönster borde man kunna ha samma rullgardin på, fäst upp i karmen kanske. Annars om du är noga med att vanlig gardinstång hamnar fel, så kan du sätta någon hissgardin-historia. Eller om du vill va innovativ, fäst i taket en stång som vilar i ex kedjor, då kan du sätta den längre ut i kanterna.
mormor, 2014-09-01
Caféstång kanske?
Cissit, 2014-09-29
Det finns rullgardiner man kan montera direkt i fönstret, med lister. Hittade dem när jag letade efter något helt ljustätt system eftersom jag är så ljuskänslig, eller var, det har gått över när barnen kom och sömnbristen tog plats ;) Minns tyvärr inte vad de heter, men det får säkert att googla fram. Dyrare än vanlig rullgardin, men det är ju bara ett fönster så det kanske går?
En vanlig gardinstång borde du kunna få på plats, bara du sätter den längre ner, det går att fästa den i karmen också.
FridaCarolin, 2014-09-29
Kan man inte sätta rullgardinen upp och ner (så att man drar den nedifrån och upp) och sedan fäster med en krok i toppen, då kan man ju klippa av hörnen om det behövs för att den ska gå ända upp?!
Cissit, 2014-10-12
Just ja, jag bodde i en ombyggd vind under en period i tonåren, det var ståhöjd i mitten men väldigt låg takhöjd på sidorna. Enda fönstret var ett takfönster, där månen lyste rakt i ansiktet på mig när jag låg i sängen, då sydde pappas fru en tjockare gardin som hon fäste med två såna där gardinspiraler (heter det så? vita plastklädda "trådar" som har metallspiral inuti sig, som man fäster med öglor). Öglorna satt fast i själva fodret runt fönstret och när man drog ut gardinen så täckte den i princip hela fönstret så det blev ganska mörkt :)