Vi behöver lite tips om hur vi kan få fler sovrum till kommande barn. Vi har pratat om att vi vill ha 2 barn. Vi har nu två sovrum och ett genomgångsrum på ovanvåningen. Har ritat lite hur jag tänkt att man kanske kan göra.
Rum 1 och 3 är sovrummen som finns nu. Rum 2 är genomgångsrummet. Just nu är rum 1 datorrum och 3 vårat sovrum. Funderar på att ha rum 2 som barnrum när barnet är litet. Men sedan vet jag inte.
Förslag 1:
Rum 3 används som sovrum för barnen. Rum 2 datorrum och rum 1 sovrum till oss. Men den tanken har lite brister. Vill inte att barnen ska dela rum när de blir äldre (tonår).
Förslag 2:
Vi tar rum 2 till sovrum och rum 1 och 3 blir två barnrum. Datorrummet får bli i rummet i garaget. Men det finns även brister i det alternativet. Inte så kul för barn att behöva gå genom föräldrars rum för att komma ut.
Förslag 3:
Bygger en innervägg vid rum 2 (kanske inte så kul med inget fönster). Om det går tar vi det sovrummet och barnen får rum 3 och 1.
Förslag 4:
Vi gör om sovrum 3 till två sovrum, antingen som röd eller blå markering (tar bort väggen till klädkammaren). Barnen får varsitt rum där och vi tar rum 1. Och gör datorrum av rum 2. Känns som det bästa men det blir mycket rivande och byggande.
Det var det förslagen jag har, nån som har några tips? Kommer med mått senare.
linne81, 2014-09-24
Har mätt nu och alla lösningar ger rum på 5-6 kvm. Vilket blir alldeles för lite. Suck. Vet inte hur vi ska göra, men det får bli ett senare problem. Det är ju ändå ett tag dit.
berlina, 2014-09-25
Hej! Jag har 2 barn och de delar ett stort rum... Detta låter kanske väldigt gammalmodigt men det funkar perfekt för oss. Enligt studier har det även bevisats att barn inte behöver egna rum, det är en lyx som vi i västvärlden tror att barn behöver för att kunna utveckla sin invidualität. Fakt är att små barn inte vill vara ensamma. För alla familjemedlemmar är det viktigt att kunna dra sig undan och ha en liten hörna i fred i bland, den kan vara varsomhelst i huset. Kanske en tanke. Hur ni än delar rummen så finns det bara ett fönster och rum behöver fönster.
Mitt försklag vore att ta bort väggarna mellan trappen/hallen och rum 2, då får ni in ett stort ljust rum med balkong som kan användas till lek/vardagsrum åt barnen och rum 3 är sovrum åt barnen.